Wat is geotagging?

Geotagging is het proces van geografische informatie toevoegen aan een bestand in de vorm van metadata. Zo kan bijvoorbeeld de locatie van een foto later opgezocht worden. Daarnaast is het ook mogelijk om andere soorten informatie van een geotag te voorzien zoals een SMS bericht, een QR code of een RSS feed. Wat is geotagging en hoe werkt de Google geocoding API?

Wat is geotagging?

Wanneer je een foto ziet van een persoon die voor de Eiffeltoren staat is het vrij duidelijk dat de foto in Parijs is genomen. Dat is niet bij iedere foto het geval. Met geotagging wordt er een geo tag toegevoegd aan de metadata van de foto die de exacte coördinaten laat zien waar de foto in kwestie genomen is. Met deze informatie kunnen er diverse toepassingen worden uitgevoerd zoals het indelen van een groep foto’s op locatie of het delen van informatie op lokaal niveau. Wanneer een bestand geen geotag bevat is het mogelijk om die later toe te voegen. De optie om zelf een geo tag te maken duidt wel op potentieel ‘misbruik’ van geotagging. Zo is het mogelijk dat de persoon uit het voorbeeld eigenlijk in een Amsterdamse studio stond, en de Eiffeltoren later is toegevoegd. In de meeste gevallen richt dit geen schade aan, maar bij nieuwsberichten of bewijsmateriaal kan dit wel een probleem zijn.

Het belang van geotagging voor social media

Met social media platformen zoals Facebook en Instagram is het mogelijk om mensen van over de hele wereld samen te brengen, toch speelt veel activiteit zich juist af op een lokaal niveau. Door gebruik te maken van geotags in social media content is het voor gebruikers eenvoudiger om lokale informatie te vinden, daarnaast biedt het ook commerciële voordelen om een specifieke doelgroep aan te spreken.

Google geocoding API

De geocoding API van Google maakt het eenvoudig om adressen toe te voegen aan een kaart zoals Google Maps. Bij reverse geocoding worden geografische coördinaten omgezet tot een adres dat leesbaar is voor mensen. Deze tool is gratis te gebruiken voor een gelimiteerd aantal tags per maand. De client library is beschikbaar voor diverse ontwikkel omgevingen waaronder Java, Python en Node.js.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close