Wat is margin?

Margin of in het Nederlands marge kan twee betekenissen hebben. Als eerste de economische marge, waarmee doorgaans het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs wordt bedoeld. En als tweede een marge bij visueel ontwerp, zoals de lege ruimte aan de randen op een vel papier, of lege ruimte op een webpagina. Wat is margin en hoe werkt dit met Cascading Style Sheets?

Wat is margin?

Omdat de margin betekenis nogal afwijkt per situatie, zullen we de meest voorkomende termen los behandelen. Als eerste de economische betekenis:

Je kunt spreken van een winstmarge of een verkoopmarge. Bedrijven die producten verkopen rekenen in termen van marges om hun bruto winst te bepalen. Wanneer een elektronicawinkel een iPhone verkoopt, dan moet deze winkel een inkoopprijs betalen. De klant betaalt de verkoopprijs. De winstmarge is het verschil tussen deze twee bedragen. Populaire producten zullen doorgaans een kleinere winstmarge bieden, daar gaat het vooral om de aantallen. Exclusieve producten hebben doorgaans juist een grotere winstmarge omdat de verkoopaantallen lager liggen. Er zijn verschillende schakels in de keten. Apple producten leveren doorgaans een kleinere marge op voor retailers, terwijl het bedrijf zelf juist een hogere marge geniet dan concurrenten in deze sector.

Wat betreft visuele vormgeving is de margin het lege deel van de pagina. Dit kan drukwerk betreffen of digitale documenten. Printers kunnen niet de volledige pagina afdrukken, daarom wordt in tekstverwerkers gebruik gemaakt van marges. Bij ontwerp voor drukwerk zal er rekening gehouden worden met een stukje aan de rand die tijdens het bijsnijden weg kan vallen.

Wat is een CSS margin?

Bij Cascading Style Sheets kan een marge gedefinieerd worden. Deze CSS margin kan in alle vier de richtingen afzonderlijk bepaalt worden. Hoe groter de marge is, hoe groter het oppervlak dat niet gebruikt wordt om informatie op weer te geven. Het gebruik van marges kan in dit geval de leesbaarheid verhogen. Naast absolute margins is het ook mogelijk om relatieve marges in te geven. Zo zal de vormgeving er op ieder apparaat hetzelfde uit komen te zien.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close