Wat is nofollow?

Nofollow staat voor een koppeling die informatie geeft aan zoekmachines dat deze link genegeerd moet worden. De interpretatie van deze koppelingen is sinds de introductie in 2005 aan verandering onderhevig geweest. Wat is nofollow en wat is een voorbeeld van deze code in HTML?

Wat is een nofollow-link?

Oorspronkelijk werd de nofollow link bedacht in 2005 met als doel comment spam in blogs tegen te gaan. Matt Cutts van Google en blogger Jason Shellen wilde met deze HTML tag deze vorm van spam tegengaan. In 2009 werd de wijze waarop koppelingen werden geïnterpreteerd door bots aangepast, om te voorkomen dat de tag werd misbruikt om de PageRank te misleiden. Door specifieke pagina’s te voorzien van deze link kregen andere pagina’s meer autoriteit. waarmee de zoekresultaten pagina’s niet langer overeenkwamen met de werkelijke situatie. Sinds 2020 wordt nofollow nog slechts gebruikt als suggestie, Google kan hiervan afwijken. Niet iedere zoekmachine gaat op dezelfde wijze om met deze links.

HTML gebruik

Een voorbeeld van een rel nofollow link ziet er als volgt uit:

<a href=”http://www.voorbeeld.nl/” rel=”nofollow”>Link text</a>

Het populaire CMS WordPress voegt automatisch een nofollow attribuut toe aan iedere koppeling die wordt geplaatst door een eindgebruiker. Dit kan overigens wel verwijderd worden door hiervoor een plugin te installeren.

De definitie van spam

Betaalde backlinks worden door Google aangemerkt als Black Hat praktijken. Daarom is het de bedoeling dat betaalde en/of gesponsorde content wordt voorzien van een nofollow tag om penalties te voorkomen. Ook op interne koppelingen dient deze tag normaal gesproken aanwezig te zijn, omdat koppelingen van pagina A naar B een zekere ‘linkjuice’ doorgeven. Het is niet de bedoeling dat pagina’s op een domein heen en weer linken met als doel de PageRank te manipuleren. Hoewel het contraproductief lijkt om deze tags te plaatsen kan het wel degelijk voordelig zijn voor SEO in breder perspectief.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close