Conversie Optimalisatie: Let op deze 8 zaken bij je nieuwe website

Geschreven door , op 28 februari 2018, in Webdesign

Conversie optimalisatie bij je nieuwe website

Als internetbureau komen we ze vaak tegen. Ondernemers die pronken met een nieuwe website. De website is strak, professioneel en voorzien van de laatste technische snufjes. Helaas is het belangrijkste element vergeten: conversie.

Ik begrijp als geen ander dat het vandaag de dag belangrijk is om een mooie website te hebben. Een website waarmee je jezelf kan onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Maar is het niet veel belangrijker dat een website nieuwe klanten en omzet voor je realiseert? In veel gevallen gaat conversie goed samen met mooie designelementen maar wanneer de keuze gemaakt moet worden, verkies dan altijd conversie boven design.

In dit artikel wil ik je uitleggen op welke zaken je moet letten tijdens het design- en de ontwikkeling van de nieuwe website.

1. Bepaal de belangrijkste doelen van de website

Denk voor je naar een webdesigner stapt goed na wat je met de website wilt bereiken. Wil je klanten realiseren door een simpel contactformulier? Of moeten klanten zich kunnen inschrijven voor een onlinecursus of nieuwsbrief waarmee de website een belangrijkere rol gaat spelen in de propositie naar klanten toe? Zodra je de doelen duidelijk op je netvlies hebt staan: prioriteer de doelen zodat de paden (funnels) richting de belangrijkste conversies helder aangelegd kunnen worden door het bureau dat de website bouwt.

2. Maak gebruik van een duidelijke call-to action: dé banaan

Goede call-to action knoppen hebben een impact op je conversie percentage. Zorg daarom dat je belangrijkste button uit je scherm knalt. Marketeers noemen deze knallende button ook wel de banaan. Bezoekers zijn namelijk, no offence, als hongerige apen op zoek naar een lekkere gele snack. We houden nou eenmaal van opvallende dingen op de website. Deze overtuigende call-to action knoppen zorgen er voor dat je sneller over gaat tot de gewenste actie.

3. Denk om het kleurgebruik

Dat kleurgebruik belangrijk is voor de conversie blijkt uit een infographic van KissMetrics (zie video). Hierin wordt aangegeven dat 92,6% van de mensen wordt beïnvloed door kleur tijdens het beslissingsproces. Kies daarom zorgvuldig de kleuren van links, buttons en andere elementen binnen de website. Zit er een felle kleur oranje in je huisstijl? Test dan met blauwe, groene of gele buttons. Bevat je huisstijl knalgroene elementen? Ga dan niet voor groen maar pak bijvoorbeeld een oranje kleur. Contrast binnen de buttons zal er voor zorgen dat je button veranderd in een banaan waar je bezoeker graag op zal willen klikken.

4. Maak gebruik van persoonlijke afbeeldingen

Beschik je over mooie foto’s van je bedrijf? Stuur deze foto’s dan, voor de designfase, naar de webdesigner. Dit zorgt er voor dat de designer niet onnodig Stockphoto’s hoeft te gebruiken als demo materiaal binnen de ontwerpen. Zo weet je zeker dat het fotomateriaal goed past binnen het nieuwe design van je website.

Meerdere gebruikersonderzoeken en A/B-tests hebben namelijk uitgewezen dat persoonlijke foto’s van het bedrijf bevorderlijk zijn voor de conversie van de website.

5. Neem twijfels weg op de juiste momenten

Door op een slimme manier gebruik te maken van tekst kan het conversiepercentage positief worden beïnvloed. Achterhaal welke bezwaren de bezoekers van je website hebben tijdens het voltooien van een conversie. Denk hierbij aan vragen zoals:

  • “Is mijn bestelling wel op tijd geleverd?”
  • “Zit ik nergens aan vast als ik dit formulier invul?”
  • “Wordt mijn email adres enkel gebruikt voor de nieuwsbrief?”

Door een simpele korte call-out te plaatsen onder de button kan de belangrijkste twijfel worden weggenomen.

Coolblue bevestigd op de productpagina dat het product op voorraad is en morgen in huis kan zijn.

Callout Tekst Coolblue: Conversie optimalisatie

Voorbeeld op de productpagina van Coolblue

6. Toegankelijke formulieren

Kom je ze ook wel eens tegen? Die ellenlange formulieren waar maar geen eind aan lijkt te komen? Het is een conversiekiller die we nog te vaak tegen komen. Beperk het aantal velden bij een formulier tot een minimum. Ieder veld is een kans dat de bezoeker besluit het formulier weg te klikken en terug te gaan naar Google op zoek naar een concurrent. Wees daarom enorm kritisch op het formulier dat je gebruikt, hou het simpel en vraag de informatie die niet urgent is pas op een later moment.

7. Gebruik Google Analytics

Is de website klaar om live te gaan? Integreer dan direct Google Analytics. Heb je al een website draaien? Zorg dan dat je door een annotatie of een nieuwe dataweergave duidelijk hebt wanneer de website is livegegaan. Dit helpt je in de toekomst om data op een goede manier met elkaar te kunnen vergelijken. Hou de eerste dagen, weken en maanden goed in de gaten hoe je belangrijkste pagina’s het doen in vergelijking met de voorgaande periode. Zie je een hogere bounce, lagere time on-site en minder pagina’s per bezoek? Achterhaal dan waar de belangrijkste knelpunten zitten en los deze op.

8. Blijf testen en verbeteren

Wanneer je met deze tips de juiste keuzes hebt gemaakt op het gebied van conversie is de eerste stap gezet. Conversie optimalisatie is een blijvend traject. Blijf daarom voldoende testen met de tools die beschikbaar zijn, maak heatmaps, visitor recordings of vraag je bezoekers wat ze van de website vinden door middel van feedback polls.

Een conversiegerichte website?

Ben je op zoek naar een internetbureau met kennis en ervaring op het gebied van conversie? Wij helpen je graag bij het opzetten van een WordPress website of WooCommerce webshop die geld voor je oplevert.

Staat er geen nieuwe website in de agenda maar wil je wel aan de slag met conversie optimalisatie? Kijk eens in Analytics welke pagina’s het meest bezocht zijn en of de bovenstaande tips al zijn doorgevoerd binnen je huidige website.

Nog vragen aan de hand van dit artikel? Neem dan contact met ons op! Contact