Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Wat is B2B?

B2B staat voor Business to Business, een term die aangeeft dat twee bedrijven of organisaties zaken doen met elkaar. Hiermee wordt onderscheid gemaakt met B2C wat staat voor Business to Consumer waarbij bedrijven zich richten op de eindconsument. Waar staat B2B voor en hoe verschilt de marketing ten opzichte van de consumenten markt?

Definitie B2B

Om Business tot Business te definiëren is het eigenlijk het makkelijkste om het verschil met B2C te bekijken. Een supermarkt als Albert Heijn is vooral bekend als leverancier aan consumenten. Makro is juist weer bekend als een winkel die levert aan bedrijven. Makro werkt op basis van een lidmaatschap systeem waarbij je als klant moet aantonen bedrijfsmatig werkzaam te zijn. Wat je als klant verder doet met een blik knakworsten zal deze bedrijven een worst wezen, in beide gevallen maken ze omzet. Voor de afnemer is er wel een verschil. Zo werkt Makro standaard met facturen die eenvoudig opgenomen kunnen worden in de boekhouding terwijl een bonnetje van de Albert Heijn niet voldoet aan de eisen van de belastingdienst.

Er zijn bedrijven die zich specifiek richten op consumenten of op bedrijven, er zijn ook organisaties die twee takken via aparte kanalen bedienen of geen onderscheid maken.

Er kan een splitsing gemaakt worden tussen een horizontaal en verticaal model:

  • Horizontaal: In dit geval is er sprake van een aanbieder en afnemer die niet in dezelfde sector actief zijn en op een ‘gelijkwaardig’ niveau met elkaar zaken doen. Denk aan een leverancier van kantoorartikelen die producten verkoopt aan een administratief kantoor.
  • Verticaal: Hierbij gaat het om een keten van leveranciers zoals dit binnen de industrie vaak voorkomt. Zo kan er een producent zijn van grondstoffen die levert aan een bedrijf dat halffabrikaat produceert die weer levert aan een bedrijf dat eindproducten maakt die vervolgens door een retailer verkocht worden.

Bij Business to Business marketing wordt vaak gewerkt met accountmanagers en vaste contactpersonen. Met name binnen grotere organisaties worden de marketing inspanningen gericht op de persoon of afdeling die de uiteindelijke beslissing tot aankoop bepaalt.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z