Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Bereik of ‘reach’ in het Engels staat in termen van marketing voor het aantal personen dat een bericht of publicatie ontvangt. Dit kan een advertentie zijn, een melding via social media, een e-mail of een website. Met name voor marketing doeleinden is het van belang om te bepalen bij hoeveel personen de boodschap terechtkomt. Wat is bereik van een website en is dit altijd een goede zaak?

Wat is bereik?

Als je een reclamefolder verspreid in een specifiek postcodegebied is het aantal personen dat hier woont het potentiële bereik. Huizen met NEE sticker op de deur zullen de folder niet ontvangen, een aantal ontvangers zal de folder ongelezen in de papierbak deponeren. Daardoor zal het effectieve bereik veel lager liggen. Via internet is het veel nauwkeuriger te bepalen hoeveel mensen een boodschap hebben gezien. Reach marketing is een tak van marketing die specifiek gericht is op het bereiken van meer mensen of specifieke doelgroepen.

Hoe kun je doelgroepen bereiken?

Meer mensen bereiken is alleen interessant bij algemene meldingen of een aanbod dat voor iedereen interessant is. Denk aan een waarschuwing dat er glas in een aantal potjes pindakaas terecht is gekomen. Het bereik van een website is dan niet altijd voldoende. Daarnaast kunnen social media kanalen worden ingezet. Via social media wordt delen namelijk gestimuleerd. Uiteraard kan dit ook worden gebruikt om commercieel bereik uit te breiden. Marketing professionals doen hun best om ‘viral’ berichten te bedenken die geliked en geshared worden.

Weinig bereik als strategie

In marketing zal een groter bereik doorgaans als uitgangspunt worden genomen. Het kan echter ook een strategie zijn om zo min mogelijk mensen te bereiken. Als er bijvoorbeeld een negatief bericht over een persoon of organisatie in het nieuws komt. Dan kunnen er meerdere positieve berichten worden gepubliceerd met als doel het negatieve bericht minder zichtbaar te maken. PR-bureau’s hebben vaak positieve persberichten klaarliggen die ze in noodgevallen de wereld in kunnen sturen om een merkimago niet (verder) te beschadigen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z