Bounce rate staat voor het percentage van bezoekers die een pagina bezoeken en deze weer verlaten zonder verdere interactie met de betreffende pagina. Door het aantal bezoekers te tellen die wel of niet een interactie uitvoeren, en deze op elkaar te delen, ontstaat er een bouncepercentage die in brede termen aangeeft wat de ‘kwaliteit’ is van een pagina of het bezoekersprofiel. Wat is bounce rate en wat zegt het over de kwaliteit van webpagina’s?
Een bezoeker komt op een pagina terecht, zonder op een link of ander interactief element te klikken of te tikken verlaat deze bezoeker weer deze pagina. Dit kan door de pagina af te sluiten of door de “back” functie te gebruiken. Dan heeft er dus een sessie plaatsgevonden van slechts één pagina. Dit kan verschillende redenen hebben waaronder:
Hoewel de bounce rate vaak in verband wordt gebracht met de kwaliteit van de pagina, betekent een hoog bouncepercentage niet per definitie dat de pagina niet in orde is. Wanneer iemand een vraag heeft die beantwoord wordt op de pagina is er in feite niets aan de hand, tenzij het doel van de aanbieder is om de bezoeker naar andere pagina’s te leiden.
Wanneer het de bedoeling is dat de bezoeker langer op een site blijft, links klikt of andere interacties uitvoert, dan is het bouncepercentage van belang. Het aantal sessies zonder interactie wordt gedeeld op het aantal sessies met interactie, met als resultaat de bounce rate. Harde cijfers zijn niet te bepalen, over het algemeen kun je stellen:
Het bouncepercentage is niet hetzelfde als de exit rate, dat gaat over de laatste pagina van een aaneengesloten sessie.