Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Wat is citymarketing?

Citymarketing of in het Nederlands stadspromotie staat voor de marketing inspanningen die verricht worden om een stad of regio aantrekkelijk te maken voor bijvoorbeeld toeristen of bedrijven om naar deze stad te trekken. Citybranding kan een onderdeel uitmaken van deze strategie. Wat is citymarketing en welke voordelen biedt deze vorm van marketing voor steden en inwoners?

Definitie citymarketing

De betekenis van citymarketing is eenvoudig uit te leggen, het gaat om marketing gericht op een stad. Waar normaal gesproken promotie gericht is op producten of diensten wordt een gemeente nu als aantrekkelijk product gepresenteerd. Branding ofwel het bouwen aan een merkimago maakt doorgaans onderdeel uit van citymarketing maar er zijn meer elementen die onderdeel uitmaken van deze vorm van promotie. De voordelen bepalen kan echter lastiger zijn.

Wie profiteert van stadspromotie?

Er komen regelmatig video commercials voorbij van steden met prachtige beelden om toeristen te verleiden een bezoek te brengen aan deze stad. Deze advertenties kunnen gefinancierd worden door het gemeentebestuur. Toeristen spenderen geld in lokale winkels, horeca en musea, daarnaast is het een goede manier om het stadsimago te verbeteren naar andere partijen.

Marketing van steden voor bedrijven

Naast het verleiden van toeristen worden ook bedrijven overgehaald om zich te vestigen in een stad. Met name in de Verenigde Staten krijgen bedrijven miljoenen aan belastingvoordeel wanneer zij zich vestigen in een specifieke regio. Het imago van de stad kan een belangrijke rol spelen. Zo profileert Eindhoven zich als stad met een Technische Universiteit en technologische innovatie binnen BrainPort.

Wat is het voordeel van citymarketing voor inwoners?
Als inwoner zit je wellicht niet direct te wachten op een zee aan toeristen, het aantrekken van mensen en bedrijven kan wel een positief effect hebben op de werkgelegenheid. Ook kunnen steden in aanmerking komen voor subsidies en investeringen die ze anders zouden mislopen. Deze impact kan overigens van tijdelijke aard zijn. Zo willen steden graag de Olympische Spelen organiseren terwijl het niet direct duidelijk is of ze op de lange termijn voordeel opleveren voor de bewoners.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z