Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Consumentengedrag is een term voor het in kaart brengen van acties die consumenten uitvoeren zoals de aankoop, het gebruik of afvoeren van producten en diensten. In het midden van de vorige eeuw zou de studie naar deze patronen een belangrijke subcategorie binnen gedragspsychologie worden. Wat is consumentengedrag en kan het gedrag van consumenten nauwkeurig bepaald worden?

Wat is consumentengedrag?

Stel je voor; twee marktkramen naast elkaar die loempia’s verkopen. Bij de ene kraam staat een rij klanten, bij de andere kraam staat niemand te wachten. Waar koop je een loempia? Bij de kraam waar je direct wordt geholpen of bij de kraam waar het druk is? Bij het bepalen van consumentengedrag wordt niet alleen geconstateerd waar de meeste klanten naartoe gaan maar ook waarom ze deze afweging maken. Als je een dergelijke situatie aantreft op de markt dan wordt je achterdochtig. Geen klanten kan betekenen dat de loempiakraam slechte kwaliteit levert. Misschien weten de mensen in die lange rij iets wat jij niet weet. Maar misschien denken ze dit allemaal en volgen ze gewoon de meute. Dit consumentengedrag en met name het voorspellen hiervan is van belang voor marketing professionals.

Consumentengedrag online

De sector marketing en promotie heeft met internet enorm veel middelen gekregen om consumentengedrag te monitoren. Op basis van het aantal bezoekers, conversies en doorklikken naar pagina’s kunnen patronen worden bepaald. Uit deze data worden conclusies getrokken en daar volgen beslissingen uit. Klikken bezoekers snel weg? Dan biedt de pagina te weinig relevante informatie of is het aanbod mogelijk niet interessant.

Psychologische trucs

Termen als ‘gratis’, ‘1+1’ maar ook ‘gold member’ zijn verleidelijk en worden vaak gebruikt in marketing. Zelfs als deze strategieën soms zeer doorzichtig zijn kunnen ze effect hebben. Als we 2.999 euro zien dan lijkt het goedkoper dan 3000 euro maar het verschil is verwaarloosbaar. Er zijn ook meer subtiele trucs op het gebied van neurowetenschappen en NLP. Door specifieke kleuren te gebruiken, woorden zorgvuldig te kiezen of gebruik te maken van psychologische prikkels zoals schaarste creëren en tijdsafhankelijke aanbiedingen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z