Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Een contactformulier is een formulier bestaande uit invoervelden met als doel contact te leggen, een vraag te stellen of een opmerking te maken. Deze formulieren kunnen gebruikt worden om bestaande klanten van dienst te zijn of leads tot actie aan te zetten. Wat is een contactformulier en hoe worden deze formulieren gebruikt om klanten te werven?

Wat is een contactformulier?

Je bent een klant en je hebt een vraag over een product. Er is niet zoveel haast bij dus in plaats van bellen of chatten vul je een contactformulier in. De helpdesk verwerkt de mail op een later tijdstip en stuurt een reactie via de gekozen methode. Dit kan bijvoorbeeld een mailadres zijn of telefoonnummer. Omdat de verwerking niet realtime plaatsvindt kan dit de druk op de klantenservice verminderen. Daarnaast zijn er diverse opties voor automatisering. Via een autoresponder kan de persoon die het contactformulier invult op de hoogte worden gesteld van de status. Dit kan een standaard melding zijn, mogelijk met een kopie van het formulier met de vraag of opmerking.

Controle op invoervelden

Afhankelijk van het contactformulier kunnen er diverse controles worden uitgevoerd. Denk aan het controleren van een verzendadres door postcode en huisnummer uit een centrale database te halen. Om spam tegen te gaan is het mogelijk om een verificatiemethode te gebruiken zoals het herkennen van afbeeldingen. Het probleem hierbij is dat dergelijke controles soms zo omslachtig zijn dat echte mensen er niet meer doorheen komen. Dit werkt dus contraproductief, zeker als het e-commerce websites betreft die inkomsten willen genereren.

Contactformulier voor e-commerce

Sinds de wet AVG is ingevoerd mogen organisaties niet zonder toestemming persoonlijke gegevens verzamelen en opslaan. Dit bleek een uitdaging voor bedrijven die behoefte hadden aan contactinformatie om leads door de sales funnel te leiden. Contactformulieren en met name aanvraagformulieren worden nu ingezet om informatie te verzamelen. Denk aan een gratis ebook door een mailadres in te voeren of een gratis offerte op voorwaarde dat een verkoper telefonisch contact mag opnemen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z