Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Conversational AI staat voor een computersysteem dat in staat is input te verwerken en een natuurlijk antwoord te formuleren met meerdere opeenvolgende vragen en antwoorden die in logisch verband staan met elkaar. In plaats van een persoon tot persoon conversatie wordt de rol van één gesprekspartner vervuld door een combinatie van software en hardware. Wat is een conversational AI en hoe weet een mens dat er communicatie plaatsvindt met kunstmatige intelligentie?

Wat is conversational AI?

Machines kunnen niet zelfstandig denken of gedachten formuleren, ze kunnen wel intentie uit een boodschap destilleren en hier een reactie op geven. Dit is in basis waar het bij conversational AI om draait, een software algoritme dat niet alleen antwoorden vindt bij vragen maar in staat is om een conversatie te voeren. Op basis van kunstmatige intelligentie en machine learning kunnen chat bots overtuigend een conversatie gaande houden.

Het eerste concept van conversational AI werd beschreven door Alan Turing, later zou de ‘Turing Test’ geformuleerd worden. Als een machine in staat was om de meerderheid van een testpanel te overtuigen dat ze met een persoon communiceerden, dan zou de software de test hebben doorstaan. Eliza is de eerste chatbot die werd ontwikkeld, nu zijn er bots als Siri en Alexa die op basis van (gesproken) input antwoorden kunnen formuleren zoals een mens dit zou doen. Replika is een voorbeeld van een app waarin een virtueel persoon op basis van machine learning kan communiceren met de gebruiker waarbij de conversatie steeds overtuigender wordt op basis van nieuwe input.

Conversational AI als helpdesk

Een helpdeskmedewerker van een organisatie krijgt vaak dezelfde vragen van klanten. Door deze vragen en antwoorden in te voeren binnen een programma is het mogelijk om met conversational AI een klant te woord te staan zonder tussenkomst van een medewerker van vlees en bloed. Bol.com maakt gebruik van een soortgelijke assistent en ook de Efteling heeft een app waarin je met de Penneveer communiceert. Het is mogelijk om een dergelijk systeem te combineren met een reguliere medewerker die in kan spelen op vragen of opmerkingen waar het kunstmatige intelligentie algoritme geen raad mee weet.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z