Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Een gesponsorde link is een internetkoppeling waarbij de partner een compensatie verstrekt in ruil voor deze koppeling. Dit kan een vorm van adverteren zijn of een vorm van sponsoring op basis van een tegenprestatie. Het mag echter niet gebruikt worden als een manier om de ranking in zoekmachines te verbeteren middels backlinking. Wat is een gesponsorde link en welk effect heeft dit op de vindbaarheid in zoekmachines?

Wat is een gesponsorde link?

De definitie van gesponsorde link kan op twee manieren worden uitgelegd. Enerzijds kan het een advertentie zijn die zichtbaar wordt in de zoekresultaten. Dit wordt ook wel SEA genoemd. Anderzijds zijn het koppelingen op externe websites die verwijzen naar de pagina van de sponsor.

1. Zoekmachine sponsored links

SEA staat voor Search Engine Advertising ofwel adverteren via de zoekmachine. Boven de organische zoekresultaten komen koppelingen te staan waarvoor een adverteerder betaalt. Dit werkt op basis van een veiling waarbij niet alleen met de hoogte van het bod rekening wordt gehouden maar ook de relevantie van de pagina tot het zoekwoord.

2. Website sponsored link

In dit geval levert de website een prestatie waar de sponsor een compensatie voor verleent. De koppeling is het gevolg van een zakelijke overeenkomst en zou zonder sponsoring niet tot stand zijn gekomen. De link kan onderdeel uitmaken van sponsored content maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Het is niet toegestaan om deze koppelingen als organische links te gebruiken om de ranking in de zoekmachine te verbeteren.

SEO en penalties

Backlinking is een belangrijk meetpunt binnen het zoekalgoritme van Google. Bij zoekmachine optimalisatie biedt het daarom voordeel als veel externe websites linken naar een pagina. Met gesponsorde links is het eenvoudig om backlinks te vergaren, toch mag dit volgens de richtlijnen van Google niet. Een gesponsorde link moet als zodanig gemarkeerd worden, het zoekalgoritme zal deze koppeling niet scharen onder de organische links. Anders is het mogelijk dat de bronsite en bestemming een penalty krijgen wat voor een lagere ranking kan zorgen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z