Gmail is de gratis email service van Google die in 2004 gelanceerd werd en in 2009 uit de testfase ging. Ondertussen zijn er anderhalf miljard gebruikers van deze mail dienst, die naast de eigen web interface ook gebruikt kan worden in andere mail applicaties via POP of IMAP protocollen. Wat is Gmail en hoe onderscheidt deze mail dienst zich van de concurrentie?
Toen Gmail gelanceerd werd was met name de gratis 1 GB online opslag een interessant voordeel. In 2019 hebben gebruikers beschikking over 15 GB gratis opslagruimte met de optie om tegen betaling extra ruimte toe te voegen. De gebruiksvriendelijke web interface in combinatie met andere Google producten en diensten maakt het een interessante oplossing voor zowel consumenten als bedrijven. De focus op web based werken wordt geïllustreerd door de lijn Chromebooks die zonder internet slechts een beperkte functionaliteit bezitten.
Naast de web app en mail software voor verschillende platformen is het ook mogelijk om Gmail accounts toe te voegen aan andere mail applicaties waaronder Outlook van Microsoft. Inkomende e-mails mogen tot maximaal 50 MB groot zijn, voor uitgaande mail geldt een limiet van 25 MB. Het is naast attachments ook mogelijk om Google Drive koppelingen als bijlage toe te voegen. Het is niet verbazingwekkend dat de zoekfunctionaliteit in Gmail uitgebreid is met het oog op de populaire zoekmachine van hetzelfde bedrijf.
Net zoals Microsoft en in minder mate Apple is er naast Gmail ook een aantal tools beschikbaar waaronder een tekstverwerker, een spreadsheet en een presentatieprogramma. In tegenstelling tot de concurrentie heeft Google ook een groot aantal tools voor internet marketing zoals AdSense en Analytics, ook de integratie van een Google account met Maps, Streetview en YouTube maakt een Gmail account haast vanzelfsprekend. Toch zullen bedrijven voor zakelijke mail doorgaans gebruik maken van een account die gekoppeld is aan het domein van de