Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Google Search Console is een tool van Google om de zoekresultaten in de zoekmachine bij te houden en onderhouden. Het betreft een optioneel hulpmiddel om de ranking van pagina’s te verbeteren. Wat is Google Search Console, voor wie is het bedoeld en hoe maak je er optimaal gebruik van bij zoekmachine optimalisatie?

Wat is Google Search Console?

Als een pagina online wordt gepubliceerd zonder specifieke restricties dan zal het zoekalgoritme de pagina op een gegeven moment vinden via webcrawlers. De positie waar deze pagina komt te staan bij het ingeven van een zoekopdracht is afhankelijk van honderden factoren waaronder:

  • Gebruik van zoektermen 
  • Aantal bezoekers
  • Gemiddelde tijd besteed op de pagina
  • Aantal koppelingen vanaf andere websites
  • Autoriteit die de pagina heeft opgebouwd

Google Search Console is een hulpmiddel dat de webmaster in staat stelt om de prestaties te analyseren en waar nodig verbeteringen aan te brengen. Zo is het mogelijk dat er fouten zijn in de HTML of er is mogelijk content aanwezig die beoordeeld wordt als spam. De webmaster kan dan de pagina aanpassen wat voordelig kan zijn voor de ranking in de zoekresultaten. Deze tool is eenvoudig genoeg voor bedrijfseigenaren zonder uitgebreide technische expertise en biedt tevens informatie die website ontwikkelaars kunnen gebruiken. De voornaamste doelgroepen zijn:

  • Eigenaars van bedrijven met behoefte aan meer informatie over online zoeken.
  • SEO-experts die marketing campagnes opzetten voor hun klanten.
  • Website beheerders die fouten willen opsporen en corrigeren.
  • Website ontwikkelaars die pagina’s willen bouwen die geen fouten bevatten.

Optimalisatie voor andere zoekmachines

Met Google als absolute marktleider in de Westerse wereld rijst de vraag of optimalisatie voor andere zoekmachines de tijd en moeite waard is. Als de voornaamste doelgroep zich bevindt in de Verenigde Staten of Europa dan is het normaal gesproken niet nodig om naast optimalisatie voor Google rekening te houden met Yahoo Search, Bing, Baidu of andere search engines. De resultaten in Google zullen voor een groot deel ook zichtbaar worden in andere zoekalgoritmen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z