Een infographic is een afbeelding die informatie geeft over een onderwerp. Door gebruik te maken van visuele informatie kan een boodschap beter of duidelijker worden overgedragen dan alleen met tekst. Een plattegrond is hier een voorbeeld van, ook op het internet wordt vaak gebruik gemaakt van dergelijke afbeeldingen, vaak ter ondersteuning van andere content. Wat is een infographic en waarom worden ze ook als SEO methode gebruikt?
Hoewel de term modern overkomt dateert het concept van de infographic al minimaal sinds de zeventiende eeuw. In een boek over de rotatie van de zon werden infographics gebruikt om de informatie in het boek te visualiseren. In principe zouden grottekeningen als infographics gezien kunnen worden evenals het oud-Egyptisch schrift met symbolen. De moderne variant bevat een combinatie van afbeeldingen en tekst die samen een geheel vormen. Daarbij wordt het verband tussen de afzonderlijke elementen gelegd, vaak door lijnen te trekken. Een routekaart bij een bushalte is een voorbeeld van een informatieve afbeelding met tekst.
Software zoals PowerPoint, Illustrator en Flash hebben het gebruik van infographics een nieuwe impuls gegeven. Het werd eenvoudiger dan ooit om hoge kwaliteit graphics te combineren met tekst. Een andere reden waarom het gebruik van de infographic online snel toenam is het Google algoritme dat in toenemende mate voorrang gaf aan websites met ‘rich media’. Dit staat voor afbeeldingen, geluidsfragmenten en video. Websites die gebruik maken van audiovisuele elementen scoren beter in de zoekmachines. Daarnaast kan het ook voor bezoekers een goede aanvulling zijn door complete materie eenvoudig samen te vatten in een infographic.
Dan is er nog de populariteit van infographics op social media. Met een eindeloos scrollende tijdlijn is het van belang om de aandacht van de gebruiker te trekken. Een opvallende afbeelding valt meer op dan alleen tekst. Daarnaast zijn infographics vaak verticaal georiënteerd wat goed aansluit op het gebruik van social media op mobiele apparaten.