Een Logo is het beeldmerk van een bedrijf, merk, product of dienst dat bestaat uit een afbeelding, een tekst of beide. In tegenstelling tot een KvK inschrijving of een BTW-nummer hoef je als ondernemer in Nederland niet in het bezit te zijn van een eigen beeldmerk, toch zijn er weinig succesvolle bedrijven die geen visueel herkenbare representatie hebben. Wat is een Logo en waarom zijn sommige beeldmerken meer succesvol dan andere?
Er zijn lijstjes waar de meest herkenbare logo’s worden opgesomd, daar duiken vaak dezelfde merken op:
Daarbij is er direct een cultureel aspect; het zijn vooral Amerikaanse merken die in deze lijstjes voorkomen. Per land kunnen heel andere merken populair zijn. Hoewel bij een herkenbaar Logo vaak wordt gedacht aan een afbeelding zoals de “swoosh” van Nike of de appel van Apple, kan een naam ook als beeldmerk wordt gebruikt. Denk aan IKEA in een ovaal met blauw-geel als kleuren, of nog eenvoudiger HEMA in wit op rood (of rood met blauwe streep). Enkele belangrijke factoren bij logo’s zijn:
Het is mogelijk dat voor andere media uitingen alternatieve versies gemaakt worden. Denk aan RGB of CMYK kleuren, zwart-wit, met gradient of in monochroom, afhankelijk van de technische mogelijkheden of restricties.
Naast een iconisch design spelen er ook andere factoren een rol. Zo heeft Starbucks hun logo in de loop der jaren sterk vereenvoudigd. De Swastika van de Nazi partij werd in Azië al veel eerder gebruikt maar heeft een compleet andere betekenis gekregen. Het merk Kappa, met een man en vrouw met de rug naar elkaar toegekeerd, werd op de hak genomen met “Hoppa” waarbij de silhouetten in een erotische houding gepositioneerd werden. Adidas verloor in 2019 een rechtszaak waarin de rechter stelde dat het drie-streep beeldmerk niet onderscheidend genoeg zou zijn om als handelsmerk geregistreerd te worden.