MarCom is een samentrekking van Marketing en Communicatie. Het staat voor alle media en berichtgeving die gebruikt wordt om te communiceren met klanten. Dit kan adverteren zijn, direct marketing, merknaam, huisstijl, online zichtbaarheid etc. Op deze pagina leggen we meer uit over de MarCom betekenis en op welke wijze een strategie bepaald kan worden.
Er zijn een groot aantal elementen die onder Marketing en Communicatie vallen. Het is dan lastig om de MarCom betekenis in enkele woorden te definiëren. Hier zijn een aantal van deze elementen die onder deze term vallen:
Er zijn twee zaken die van belang zijn bij Marketing en Communicatie. Als eerste om producten en diensten bekend te maken bij de potentiële klant, en als tweede om het traject van aanbod naar verkoop zo kort mogelijk te houden. Bij het bepalen van een MarCom strategie is het van belang om consistent te blijven. Dit geldt niet alleen voor de boodschap maar ook voor het aanbod. Naast het uiterlijk en de functionaliteit speelt ook de prijs mee in het bepalen van de strategie. Van positionering tot communicatie zijn er vier aspecten om te onderscheiden:
Wanneer er voldoende inzicht is naar de wijze waarop klanten tot aankoop overgaan kan het verkooptraject geoptimaliseerd en versneld worden. Dus in plaats van alleen naar het aanbod te kijken, biedt het zeker voordeel om uit te gaan van een klantprofiel.