Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Media is de meervoudsvorm van medium, dit zijn communicatie kanalen die gebruikt worden om informatie over te dragen zoals nieuwsberichten, amusement, educatie en wervende uitingen. De meeste audiovisuele communicatiemiddelen kunnen dienen als medium om een boodschap over te brengen. Daarbij valt onderscheid te maken tussen passieve en interactive media. Wat is media en maakt het uit welk medium wordt gekozen om een boodschap over te brengen?

Wat is media?

Media types zijn te onderscheiden in fysieke media en digitale media. Een digitaal medium is ongelimiteerd te reproduceren en kent geen vaste vorm, een fysiek medium kent wel diverse beperkingen.

Voorbeelden van media types zijn:

  • Gedrukt: Dit zijn publicaties zoals kranten, tijdschriften, flyers, folders, spandoeken en andere gedrukte of geprinte soorten media. Er wordt gebruikt gemaakt van woord en beeld om de boodschap over te dragen.
  • Uitzending: Dit kan een televisie-uitzending zijn, een radio-uitzending of een bioscoopvertoning. Er wordt gebruikt gemaakt van woord, (bewegend) beeld en geluid om de boodschap over te dragen.
  • Internet: Dit kan een website zijn, een e-mail of berichten via social media diensten. Er wordt gebruik gemaakt van woord (bewegend) beeld, geluid en interactie om de boodschap over te dragen en informatie te verzamelen.

Er zijn nog meer soorten en distributiekanalen, denk aan een film distribueren via televisie, DVD, digitale download of als streaming video.

Het juiste medium kiezen

Bij iedere boodschap moet het juiste medium bepaald worden, dit kunnen ook meerdere soorten media zijn. Daarbij moet worden uitgegaan van de doelgroep. Zo heeft het niet veel zin om een dienst voor blindengeleidehonden als flyer uit te delen, of een radiocommercial voor gehoorapparaten te maken. Internet biedt de meeste mogelijkheden, en combineert verschillende audiovisuele vormen. Maar wanneer de doelgroep geen gebruik maakt van internet heeft het niet veel zin om te communiceren op basis van dit medium. Er wordt vaak gebruik gemaakt van verschillende soorten media om zo de grootst mogelijke doelgroep te bereiken, sommige organisaties kiezen bewust voor één medium dat aansluit bij de doelgroep.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z