Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Online strategie marketing is een vorm van marketing met de focus op internet technologie. Denk aan zoekmachine optimalisatie, banner advertenties, virale campagnes of Influencer marketing. In tegenstelling tot een eenmalige campagne betreft het trajecten over een langere termijn, waarbij toetsbare doelen worden gesteld. Wat is een online strategie en hoe wordt hier invulling aan gegeven?

Wat is een online strategie?

Met de halve wereldbevolking als potentiële doelgroep liggen de kansen voor het oprapen. Maar met twee miljard websites online is het ook een hele uitdaging om gezien te worden. Bij een online marketing strategie worden alle mogelijkheden bekeken om zo een strategische aanpak te bepalen. Daarbij worden als eerste doelstellingen bepaald zoals:

  • Meer bezoekers: Een website heeft nu een X aantal bezoekers per maand. De eigenaar wil een hoger aantal bezoeker trekken om daarmee de zichtbaarheid te verhogen. Denk aan een merkproduct dat te koop is in de supermarkt.
  • Meer conversies: Bezoekers worden geconverteerd tot bijvoorbeeld een betalende klant voor een product of dienst in een webshop. Maar het kan ook het downloaden van een gratis prospectus zijn voor een toekomstige investering. Er zijn vele soorten conversies mogelijk.
  • Hogere omzet: Een winkel wil meer omzet behalen, hiervoor kan bijvoorbeeld een banner campagne opgezet worden. Het gaat in eerste instantie niet om meer winst te behalen, maar hogere omzetcijfers te genereren. Dit kan ten goede komen aan de beurswaarde of mogelijkheden scheppen voor de toekomst.
  • Beter imago: Een bedrijf is bekend maar niet in positieve zin. Door een goodwill campagne wordt het bedrijfsimago opgepoetst, door bijvoorbeeld positieve verhalen te publiceren die negatieve berichtgeving in Google van de koppositie verdringt.

Veel doelstellingen lijken op elkaar of hebben een overlap, toch kan ieder doel op zich worden genomen. Een hoger bezoekersaantal kan bijvoorbeeld leiden tot meer conversies, maar dit is lang niet altijd het geval. Wanneer je een specifieke doelgroep aanspreekt die eerder tot conversie over zal gaan is er sprake van kwaliteit boven kwantiteit. Zo zijn er bij online strategie marketing veel factoren die met elkaar in verband gebracht kunnen worden, maar ook op zichzelf een waarde voor de aanbieder kunnen vertegenwoordigen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z