Online strategie marketing is een vorm van marketing met de focus op internet technologie. Denk aan zoekmachine optimalisatie, banner advertenties, virale campagnes of Influencer marketing. In tegenstelling tot een eenmalige campagne betreft het trajecten over een langere termijn, waarbij toetsbare doelen worden gesteld. Wat is een online strategie en hoe wordt hier invulling aan gegeven?
Met de halve wereldbevolking als potentiële doelgroep liggen de kansen voor het oprapen. Maar met twee miljard websites online is het ook een hele uitdaging om gezien te worden. Bij een online marketing strategie worden alle mogelijkheden bekeken om zo een strategische aanpak te bepalen. Daarbij worden als eerste doelstellingen bepaald zoals:
Veel doelstellingen lijken op elkaar of hebben een overlap, toch kan ieder doel op zich worden genomen. Een hoger bezoekersaantal kan bijvoorbeeld leiden tot meer conversies, maar dit is lang niet altijd het geval. Wanneer je een specifieke doelgroep aanspreekt die eerder tot conversie over zal gaan is er sprake van kwaliteit boven kwantiteit. Zo zijn er bij online strategie marketing veel factoren die met elkaar in verband gebracht kunnen worden, maar ook op zichzelf een waarde voor de aanbieder kunnen vertegenwoordigen.