Opt-in betekent dat een klant of persoon binnen een specifieke doelgroep vooraf toestemming moet geven om benaderd te worden. Bijvoorbeeld om contact op te nemen per telefoon, via een nieuwsbrief of mailing. Daarnaast dient er ook een mogelijkheid te zijn voor een opt-out na het aanmelden. Wat is een opt-in en hoe gaat de wetgeving op dit gebied veranderen?
Wanneer een bedrijf prachtige producten of onmisbare diensten verkoopt, dan schreeuwen ze dit het liefste van de daken. Maar niet iedereen zit te wachten op deze berichten. Door een opt-in keuze geeft de klant of geïnteresseerde partij aan graag berichten te ontvangen. Het tegenovergestelde hiervan is opt-out, waarbij het uitgangspunt is dat de ontvanger toestemt tenzij anders aangegeven. Er zijn verschillende kanalen om iemand te benaderen zoals:
Over het algemeen wordt ongevraagde communicatie als ongewenst beschouwd. Toch lijkt het nog steeds effect te hebben waardoor veel aanbieders nog steeds gebruik maken van deze methode. Net als de Privacywetgeving zullen ook de regels voor ongevraagde communicatie methoden aan banden worden gelegd.
Nederland loopt voorop wat betreft de opt-in regels, dit kan veranderen wanneer soortgelijke opt-in wetgeving ook in de rest van Europa van kracht wordt. In 2019 werd het Nederlandse wetsvoorstel opgesteld en ingediend, met behandeling in 2020 en uiteindelijk rond 2021 de invoering van de nieuwe wetgeving.
Wanneer de nieuwe opt-in wetgeving van kracht wordt zullen deze regels doorgevoerd worden:
Met de invoering van de ePrivacyverordening is het mogelijk dat de wet- en regelgeving voor heel Europa gelijk wordt getrokken.