Opt-out is een methode om uit te schrijven op informatie die zonder expliciete toestemming wordt toegezonden. Deze term wordt vaak gebruikt in verband met digitale nieuwsbrieven en mailings. Wat is Opt-out en hoe verschilt deze methode met Opt-in?
Een bedrijf koopt een grote database met e-mailadressen en stuurt naar ieder adres een aanbieding voor hun diensten of producten. Deze mailings worden ingepland, bijvoorbeeld eenmaal per week. Wanneer de ontvanger geen behoefte heeft aan deze berichten kan dit via een Opt out worden aangegeven. Het bedrijf moet het betreffende mailadres uit de lijst verwijderen. Lijsten met informatie over de voorkeur van personen om informatie (niet) te ontvangen wordt een ‘Robinson-lijst’ genoemd. Per land kan de indexatie van dit soort informatie verschillen, binnen de Europese Unie zijn richtlijnen bepaald waar bedrijven die actief zijn in de EU aan moeten voldoen.
De Opt out betekenis is duidelijk, maar hoe verschilt dit met Opt in? Wanneer de ontvanger op voorhand toestemming verleent om berichten te ontvangen spreken we van Opt-in. Dit kan bijvoorbeeld een inschrijving op een Nieuwsbrief zijn via een website. Vaak zal er eerst een mail gestuurd worden naar dit adres met een bevestiging van inschrijving. Het is daarbij mogelijk om een verificatie knop in de mail op te nemen zodat de volgende berichten inderdaad gewenst zijn. Het is namelijk mogelijk dat er een foutief mailadres werd ingegeven.
Er worden meer Spam mails verzonden dan reguliere e-mails, het Opt-out systeem werkt ongevraagde berichten in de hand. Spam filters zullen deze e-mails vaak direct in de map met ongewenste berichten plaatsen, waardoor ze niet opgemerkt worden. Zakelijk gezien is het voor veel bedrijven beter om via Opt-in nieuwe contacten te leggen. De ontvanger kiest er in dit geval zelf voor om berichten te ontvangen, het is ook een indicatie van interesse vanuit de (potentiële) klant.