Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Retargeting is een term die gebruikt wordt in verschillende sectoren. Letterlijk betekent het ‘opnieuw benaderen’ of ‘opnieuw aanspreken’. In programmeren staat het voor code die op meerdere systemen te gebruiken is. Daarnaast is het een veel voorkomende term in online marketing, waar het voor diverse handelingen gebruikt wordt. Wat is Retargeting en hoe wordt deze marketing techniek toegepast?

Wat is Retargeting?

Letterlijk is de Retargeting betekenis ‘opnieuw benaderen’, of wat minder subtiel opnieuw de pijlen richten op hetzelfde doel. In online marketing worden vaak dezelfde klanten of leads aangesproken met als doel een (herhaal) aankoop te bewerkstelligen. Daarbij zijn er meerdere strategieën mogelijk waaronder:

  • Website: Een bezoeker heeft op een webpagina een banner advertentie voorbij zien komen. Bij een bezoek aan een andere, niet gerelateerde website wordt dezelfde banner opnieuw vertoond. Dit is zelfs mogelijk in verschillende applicaties en toepassingen door het gebruik van Tracking Cookies. Denk aan dezelfde advertentie op een website met AdSense en in de YouTube app.
  • E-mail: Wanneer iemand een website heeft bezocht en interesse heeft getoond in een specifieke product, dan kan de aanbieder een e-mail sturen met een aanbod op maat. Wanneer het een klant betreft kan dit een gerelateerd product zijn, wanneer er geen sprake is van aankoop kan het bekeken product bijvoorbeeld tegen een korting worden aangeboden.
  • Gedrag: Deze vorm van Retargeting is gekoppeld aan bovenstaande strategieën en wordt ingevuld op basis van gedrag. Door gebruik te maken van cookies, handelingen zoals het klikken op banners of het instellen van reminders of favorieten wordt een klantprofiel bepaald. De aanbieder kan zo steeds nauwkeuriger bepalen waar een klant behoefte aan heeft, soms zelfs voordat de klant dit zich realiseert.

Een voorbeeld van ongewenste Retargeting is een vader die plotseling advertenties te zien kreeg van baby producten. Het bleek dat zijn dochter op dezelfde account informatie had opgezocht over baby’s. De vader kwam er op deze wijze achter dat de dochter zwanger was. Technisch gesproken kunnen we hier spreken van Pretargeting, een proactieve vorm van Retargeting.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

x