SEO is een afkorting die staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we van zoekmachine optimalisatie. Deze optimalisaties maken een belangrijk deel uit van online marketing, omdat de invloed van zoekmachines zoals Google erg groot is. Een hogere ranking betekent een grotere kans om gevonden te worden als organisatie. Wat is SEO en hoe verschillen on-site en off-site strategieën van elkaar?
Zonder zoekmachines zou het erg lastig zijn om websites te vinden. Altavista, Lycos, Ask.com en Ilse.nl waren ooit bekende namen in het aanbod van zoekmachines. Tot Google met hun PageRank algoritme zou verschijnen. Deze methode van ranking is deels gebaseerd op de RankDex technologie van Robin Li, die later verwerkt zou worden in de Chinese Baidu zoekmachine. PageRank zou relevantie hoofdzakelijk bepalen op het aantal links vanuit andere websites naar een pagina. Later zouden er andere optimalisatie methoden toegevoegd worden zoals kunstmatige intelligentie of semantisch zoeken.
De SEO betekenis kan in twee delen opgesplitst worden:
SEA staat voor Seach Engine Advertising, dit is een online marketing methode waarbij betaald wordt om advertenties weer te geven in zoekmachines.
Wanneer een website volgens de richtlijnen van de zoekmachine wordt ingericht, en optimalisaties plaatsvinden volgens deze regels, dan spreekt men van White Hat SEO. Als de methoden binnen het zoekalgoritme bewust gemanipuleerd wordt om pagina’s beter te laten ranken spreekt men van Black Hat SEO. Wanneer dergelijke manipulatie geconstateerd wordt kan een website lager komen te staan in de zoekresultaten of zelfs geheel verwijderd worden.