Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Usability staat voor bruikbaarheid. Voor producten en diensten is het van belang dat de gebruiker ermee overweg kan. Bij zowel hardware als software dient de functionaliteit getest te worden alvorens het product op de markt kan worden gebracht. Wat is Usability en hoe wordt de werking van producten of diensten getest?

Wat is Usability?

Een schroevendraaier met een glad handvat werkt niet goed, er moet voldoende grip zijn om een schroef in de muur te draaien. Met Usability wordt bedoeld hoe goed de theoretische werking van een product overeenstemt met de praktijk. Per categorie zal de definitie afwijken, het is daarmee een kwalitatief kenmerk. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen de bruikbaarheid van producten op zich, of de relatieve functionaliteit binnen een productgroep. Meer mogelijkheden betekent niet automatisch een betere Usability, omdat de individuele kenmerken van mindere kwaliteit kunnen zijn. Vandaar ook de uitdrukking “Jack of All trades, Master of None”.

Wat is Usability Testing?

Omdat het met software mogelijk is om de functionaliteit op een later tijdstip aan te passen worden applicaties regelmatig uitgebracht zonder uitgebreid te testen. In latere updates worden dan verbeteringen doorgevoerd. Google heeft vijf jaar lang Gmail als beta product aangemerkt hoewel er toen al tientallen miljoenen gebruikers waren. De constante stroom aan updates van applicaties en zelfs besturingssystemen worden niet altijd gewaardeerd door de consument die lange tijd naar een lopend balkje of cirkeltje moeten staren.

User Interface Design

Bij de ontwikkeling van software applicaties wordt er onderscheid gemaakt tussen het ontwerp en de navigatie. Dit wordt UX design genoemd. Usability Testing maakt een belangrijk deel uit van dit proces. Naast een aantrekkelijk ontwerp moeten interactieve applicaties tevens functioneel zijn. Doorgaans zullen hier andere teams aan werken met eigen specialisatie. Het is ook mogelijk om het gebruiksgemak bewust minder intuïtief te maken. Bijvoorbeeld een In-App advertentie waar de knop om te sluiten onduidelijk is gemaakt terwijl de knop voor aanschaf juist in het oog springt.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z