Referral is het Engelse woord voor doorverwijzing. In online marketing is het een methode die toegepast wordt om meer klanten te werven. Hiervoor worden zowel betaalde als onbetaalde vormen van promotie ingezet, zowel gestuurd als organisch. Wat is referral en welke mogelijkheden zijn er om verwijzingen te krijgen?
Een klant koopt bij de slager een biefstuk en wil hier graag groente bij kopen. De slager verwijst de klant naar de groenteboer een straat verder die uitstekende champignons en krieltjes verkoopt. Dit is heel eenvoudig gesteld een referral, een doorverwijzing dus. In dit geval betreft het een ondernemer die een consument naar een andere ondernemer refereert. Het kan ook mond-op-mond reclame zijn van tevreden klanten die andere consumenten doorverwijzen.
Een belangrijk aspect van social media is delen. Berichten delen met gebruikers, opnieuw delen naar vrienden, vrienden van vrienden etc. Een content referral kan een domino effect teweeg brengen. Een bekende uitdrukking is dan ook “like and share” ofwel laten blijken dat je de content waardeert en deel deze boodschap met anderen. Om delen te stimuleren moet de oorspronkelijke melding interessant zijn. Dit kan zijn in de vorm van informatie verstrekken, een actie met korting of een opvallend bericht. In het meest gunstige geval ontstaat er een keten effect wat ‘viral’ wordt genoemd.
Een onderneming die klanten wil werven kan zelf een marketing campagne opzetten, het is ook mogelijk om hiervoor externe partijen in te schakelen. Affiliate marketing is een vorm van referral marketing waarbij de doorverwijzende partij een commissie ontvangt voor een doorverwijzing. Hier kunnen wel eisen aan worden gesteld zoals het afronden van een bestelling. Deze referrals kunnen middels cookies geregistreerd worden. Referral marketing vind niet alleen plaats op het internet, ook bedrijven en consumenten kunnen gestimuleerd worden om prospects door te verwijzen. Daarbij kunnen er incentives zijn voor zowel de doorverwijzer als voor de prospect.