Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Een vriendelijke URL is een webadres dat leesbaar is en eenvoudig is om te onthouden. Naast webadressen die specifiek geoptimaliseerd worden voor mensen kunnen ze ook samengesteld worden voor zoekmachine algoritmen. Wat is een vriendelijke URL en welke impact heeft dit op SEO?

Wat is een vriendelijke URL?

Er zijn twee vormen van een vriendelijke URL; duidelijk voor mensen en duidelijk voor zoekmachines. Voor beide doelstellingen kan er optimalisatie worden doorgevoerd, de resultaten zijn afhankelijk van meerdere factoren.

Vriendelijke URL voor mensen

Een URL is het webadres waar een pagina of domein vindbaar is. Als je bijvoorbeeld naar www.google.nl gaat dan kom je uit op de Google hoofdpagina. Als je www.google.nl/imghp typt dan kom je direct uit op de subpagina van de zoekmachine waar je naar afbeeldingen kunt zoeken. Dat is duidelijk en eenvoudiger dan een lange rij met letter, cijfers en speciale karakters.

Een CMS kan standaard URL’s genereren voor pagina’s, die zijn echter niet altijd even eenvoudig. Door handmatig een vriendelijke URL te bepalen kan de pagina beter vindbaar worden. Dit begint al bij de keuze voor een eenvoudige en/of beschrijvende domeinnaam. Naarmate er steeds meer domeinnamen bezet zijn wordt het steeds lastiger om een eenvoudig webadres te claimen. Over het algemeen zal een vriendelijke URL kort in karakters zijn en eenvoudig om te onthouden. Dit webadres zal ook worden weergegeven in zoekmachines waarmee het als SEO methode effectief kan zijn.

Vriendelijke URL voor zoekmachines

In het verleden werden meta tags gebruikt door zoekmachine algoritmen om de inhoud van een pagina te bepalen. Omdat hier veel misbruik van werd gemaakt worden meta keywords niet langer uitgelezen. Ook URL’s werden geoptimaliseerd met metadata. Deze methode heeft geen effect meer op de ranking in zoekmachines. Het verhogen van de leesbaarheid voor mensen heeft nog wel een functie, daarmee is het formuleren van vriendelijke URL’s nog steeds van belang.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z