Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Traffic betekent letterlijk ‘verkeer’ in de Engelse taal. In termen van webanalyse staat het voor het aantal personen dat een webpagina of website bezoekt als resultaat van organische of betaalde acties. Dit internetverkeer vormt een belangrijk deel van SEO en online marketing. Wat is traffic en waarom zijn grotere aantallen bezoekers niet altijd beter?

Wat is traffic?

De prijzen voor winkelpanden worden voor een deel bepaald op basis van de locatie. Op een A-locatie zullen er meer potentiële klanten zijn, denk aan een drukke winkelstraat. Online heeft iedere website in theorie een gelijkwaardige locatie. De URL van een groot bedrijf is niet anders dan de URL van een zelfstandig ondernemer die net is begonnen. Toch is traffic op het internet niet gelijk verdeeld, een belangrijke reden hiervoor is SEO ofwel zoekmachine optimalisatie. De positie van een webpagina in Google is afhankelijk van veel factoren die van invloed zijn op de traffic ofwel het aantal bezoekers.

Meer traffic is niet altijd beter

Met name in de beginperiode van het wereldwijde web lag de focus op bezoekersaantallen. Meer bezoekers zorgen voor meer omzet, dezelfde gedachte achter drukke winkelstraten. De wijze waarop websites werden ingericht en gepromoot was op deze strategie gebaseerd. Het Google PageRank algoritme was in beginsel ook sterk gericht op aantallen.

Na verloop van tijd werden er naast kwantitatieve factoren ook steeds meer kwalitatieve meetpunten toegevoegd aan het zoekalgoritme. Veel traffic zonder conversies kan interessant zijn voor de naamsbekendheid of het merkimago, het helpt niet direct de omzet te verhogen. Daarom is de focus in laatste jaren verlegd naar meer kwalitatieve traffic, waarbij conversie rates van groter belang zijn geworden. Het is beter om 100 bezoekers te trekken waarbij er 20 klant worden dan 1000 bezoekers met slechts 10 klanten aan het einde van de rit. Ook meetpunten zoals omzet per klant en herhaalaankopen zijn steeds belangrijker geworden binnen online marketing strategieën.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z