Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

URL parameters worden gebruikt om informatie toe te voegen aan een webadres. Een andere term hiervoor is ‘query strings’. Deze additionele parameters volgen op een ‘?’ symbool in de URL met de optie voor meerdere parameters die gescheiden worden door het ‘&’ teken. Wat zijn URL parameters en welke informatie kun je op deze wijze toevoegen aan webadressen?

Wat zijn URL parameters?

Een URL parameter of een query string is een manier om de content op een pagina op een specifieke wijze weer te geven of te ordenen. Als je naar een webadres navigeert dan zie je de standaard weergave. Als er parameters aan de URL worden toegevoegd dan heeft dit invloed op de weergave en/of indeling. Enkele veel voorkomende URL parameters zijn:

  • Sorteren van informatie zoals A-Z of op basis van een klantwaardering.
  • Filteren van informatie zoals kleding op kleur of maat.
  • Het aanduiden van subpagina’s bij een lange lijst aan zoekresultaten.
  • Zoekopdracht uitvoeren op een webpagina via parameters in de URL.
  • Taalinstellingen voor webpagina’s met alternatieve talen.
  • Tracking van bezoekers die via een promotionele campagne de pagina bezoeken.

Campagnes

URL parameters zijn nuttig om de bron van een landingspagina te bepalen. Denk aan een campagne die zowel op Facebook als via Instagram of YouTube loopt. Ook is het mogelijk om de bezoeker via een link in een mail een iets afwijkende pagina te laten zien dan dezelfde bezoeker die deze pagina direct via de standaard URL bezoekt.

URL parameters en SEO

Hoewel de functionaliteit van webadressen uitgebreid kunnen worden met URL parameters kleven er ook enkele nadelen aan. Zo kunnen deze adressen een negatieve invloed hebben op SEO. Als er veel variaties van dezelfde content geïndexeerd worden dan kan het algoritme dit beoordelen als gedupliceerde content. Daarnaast kan het volume ervoor zorgen dat de webcrawler een domein niet volledig indexeert. Meerdere webadressen die feitelijk verwijzen naar dezelfde URL kunnen met elkaar concurreren in de zoekresultaten met als gevolg een lagere ranking op de SERP.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z