Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Whitepaper, ook wel geschreven als ‘white paper’ of in het Nederlands ‘witboek’, staat voor een document met uitvoerige informatie over een specifiek onderwerp. Daarbij wordt feitelijke informatie vaak in context geplaatst van het onderwerp of de doelgroep. Lezers kunnen zo een complex onderwerp beter begrijpen of doorzien, tot een oplossing komen of een keuze maken. Wat is een whitepaper en hoe wordt een dergelijk document gebruikt voor commerciële doeleinden?

Wat is een whitepaper?

Waarschijnlijk dateert de term uit 1922, toen het gebruikt werd in de titel “Churchill White Paper”. In het Britse parlement wordt het gezien als een minder uitgebreide versie van een ‘Blue Book’. Naast feitelijke informatie kunnen er ook opinies in worden opgenomen, waarbij de lezer wordt uitgenodigd om hier zelf ook een mening over te vormen. De Canadese regering maakt eveneens gebruik van deze term om beleidsdocumenten aan te duiden die goedgekeurd zijn door het kabinet en gedeeld worden met de bevolking. Verschillende landen gebruiken uiteenlopende kleuren om soortgelijke publicaties te verspreiden. De verwijzing naar kleur betreft de omslag van het document, in dit geval dus een witte kaft.

Zakelijk gerichte whitepapers

In de jaren negentig van de twintigste eeuw werd de term whitepaper steeds vaker gebruikt om commerciële documenten te beschrijven. Naast feitelijke informatie voor een specifieke doelgroep worden er ook meningen in opgenomen met daarbij een wervende boodschap. Het doel hiervan is om geïnteresseerde partijen te informeren, activeren en over te halen producten of diensten af te nemen. In deze betekenis wordt het gezien als een vorm van content marketing.

Gebruik in de verkooptrechter

Binnen de bekende ‘sales funnel’ hebben potentiële klanten behoefte aan informatie. Dit heeft invloed op de wijze waarop whitepapers worden ingevuld. Aan het begin van de trechter zal de informatie minder diepgaand van aard zijn omdat de lezer minder kennis heeft van het onderwerp. Gedurende de klantreis zullen er meer wervende elementen geïntroduceerd worden, na succesvolle conversie zal de informatie diepgaand en voornamelijk feitelijk van aard zijn.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z