Een winkelwagentje is een wagen op wielen die gebruikt wordt in winkels om producten in te plaatsen. Dit stelt de winkelende klant in staat om meer artikelen aan te schaffen dan ze kunnen dragen. Ook in webshops wordt een virtuele versie gebruikt, waarbij de mogelijkheden anders zijn maar het basisprincipe blijft intact. Wat is een winkelwagentje en wat hebben koekjes te maken met afgedankte wagentjes?
De definitie van winkelwagentje kan van toepassing zijn op een fysiek karretje op wieltjes, of een digitale versie zoals deze in webshops wordt gebruikt. Ook de digitale variant wordt vaak aangeduid met een afbeelding van een fysieke winkelwagen of een winkelmandje. Het grote verschil is de schijnbare oneindige inhoud van de digitale versie. Overigens zullen er wel degelijk restricties bestaan die gekoppeld zijn aan technische beperkingen en de beschikbare voorraad van fysieke goederen.
Winkels met producten die niet makkelijk te dragen zijn in een tas of mand kunnen met een winkelwagen eenvoudig vervoerd worden naar de kassa of naar de auto. Met name supermarkten maken hier gebruik van. Het formaat kan verschillen evenals de vorm, zo zullen winkelwagentjes voor een supermarkt doorgaans kleiner zijn dan in een bouwmarkt. Het formaat heeft ook een psychologisch effect, een winkelwagen met grotere afmetingen lijkt ‘leger’ te zijn wat de klant aanspoort om meer producten aan te schaffen.
Het komt niet zo vaak voor dat een klant in de winkel een vol winkelwagentje achterlaat, in webshops gebeurt dit veel vaker. Om het de klant eenvoudiger te maken de bestelling op een later moment af te ronden, en voor de winkelier de kans op een succesvolle transactie te verhogen, is het mogelijk om de inhoud van virtuele winkelmandjes op te slaan. Hiervoor worden cookies geïnstalleerd op het apparaat van de gebruiker. Het is ook mogelijk om de klant een mail te sturen met daarin de inhoud van het winkelwagentje en een koppeling om de bestelling compleet te maken.