Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Een zoekresultaat is het resultaat dat een zoekmachine laat zien aan de gebruiker die een zoekopdracht ingeeft. De zoekresultatenpagina zal doorgaans meerdere resultaten weergeven die gerelateerd zijn aan de zoekterm. Google is de meest gebruikte zoekmachine of ‘search engine’. Wat is een zoekresultaat en hoe bepaalt Google de wijze waarop websites worden ingevuld?

Wat is een zoekresultaat?

Om een webpagina te vinden heeft de bezoeker niet altijd het juiste internetadres nodig. Het is vaak eenvoudiger om één of enkele woorden in te geven via een zoekmachine als Google of Bing, daar komen een aantal zoekresultaten uit. De volgorde van deze resultaten wordt gebaseerd op basis van relevantie die bepaald wordt door het zoekalgoritme. Er zijn honderden criteria binnen dit algoritme waaronder ook semantische technologie en kunstmatige intelligentie. Een Google zoekresultaat kan afwijken van dezelfde zoekopdracht in Bing of DuckDuckGo omdat de criteria in het algoritme anders zijn.

SEO in webdesign

Tussen zoekopdracht en zoekresultaat ligt een complex algoritme. Om ervoor te zorgen dat een website of pagina hoog op de zoekresultaten pagina (SERP) verschijnt wordt Search Engine Optimization toegepast. Dit is een vorm van online marketing waarbij techniek en content wordt geoptimaliseerd om te voldoen aan de criteria van het algoritme. Alleen geven ontwikkelaars van search engines niet prijs wat deze meetpunten zijn. Een aantal punten zijn bekend, toch worden er doorgaans aanpassingen gemaakt aan het zoekalgoritme. Er worden pagina’s ingedeeld op een hoge ranking evenals teksten die met specifieke woorden, aantallen en indeling geschreven worden.

Geen exacte match nodig

Het is mogelijk dat een Google zoekresultaat dat op de eerste positie staat niet het zoekwoord bevat. Het algoritme kan namelijk ook synoniemen bepalen. De autoriteit van een website telt bijvoorbeeld ook mee, zo maakt een website met veel bezoekers meer kans om hoger te scoren op de SERP. Semantisch zoeken en kunstmatige intelligentie bepalen voor een toenemend deel de zoekresultaten wat van invloed is op de spelregels van SEO.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z