WooCommerce vs Magento – 6 elementen waar je op moet letten

Geschreven door , op 13 november 2017, in Webdevelopment

Je wilt een webwinkel beginnen maar hebt geen idee welk systeem het beste aansluit bij jouw wensen. Er zijn tal van webwinkel systemen op de markt zoals: Prestashop, Lightspeed (voorheen SEOshop), Mijnwebwinkel, Magento en WooCommerce om er maar een paar te noemen. Het is een lastige keuze wanneer je weinig of geen ervaring hebt met e-commerce systemen. Momenteel wordt de markt wereldwijd gedomineerd door Magento en WooCommerce. In dit artikel wil ik daarom de verschillen van beide systemen toelichten om je te helpen een betere keuze te maken.

Magento en WooCommerce verschillen op veel fronten van elkaar. Het grootste verschil is dat Magento een op zichzelf staand Content Management Systeem (CMS) is waar WooCommerce een plugin is voor het CMS WordPress. In dit artikel zal ik toelichting geven op de volgende elementen: populariteit, snelheid, veiligheid, gebruiksvriendelijkheid, kosten en koppelingen.

Populariteit

Magento is al jarenlang het meest bekende e-commerce systeem op de markt. De laatste jaren is WooCommerce echter hard aan de weg aan het timmeren waardoor steeds meer mensen WooCommerce overwegen. De toenemende interesse naar WooCommerce is te zien in het zoekgedrag naar beide systemen. Waar Magento langzaam interesse verliest, neemt de interesse in WooCommerce juist toe. De ontwikkeling is goed te zien in de onderstaande grafiek.

De interesse in beide systemen zegt niet direct wat over de systemen zelf, wel geeft het aan dat Magento niet meer de onbetwiste leider is op het gebied van e-commerce systemen. Als de huidige trends doorzetten dan zal WooCommerce binnen enkele jaren de marktleider zijn. Met de toename van de interesse voor WooCommerce zullen ook steeds meer ontwikkelaars zich gaan richten op WooCommerce, waardoor er steeds meer plug-ins voor WooCommerce beschikbaar zullen zijn.

Winnaar
Magento is op dit moment het meest populaire e-commerce systeem. De mogelijkheden van WooCommerce zijn de laatste jaren echter toegenomen. Steeds meer webwinkel eigenaren kiezen daarom voor WooCommerce als motor voor hun webwinkel.

Snelheid

De snelheid van een webwinkel is een belangrijke succesfactor. Als de snelheid van je webwinkel niet vergelijkbaar zijn met de huidige standaarden van het web dan raak je snel je bezoekers kwijt. Dit resulteert dus in een lagere conversiepercentage.

Welke van beide systemen de winnaar is op het gebied van snelheid is niet te zeggen. Elke online webwinkel, ongeacht welk platform, werkt op een andere manier door de grootte en verschillende functionaliteiten. Bij beide systemen komt het op jezelf neer. Het is belangrijk dat de snelheid goed bijgehouden wordt en dat hier altijd rekening mee gehouden wordt. Daarnaast hebben nog veel andere factoren invloed op de snelheid van jouw webwinkel, bij DoubleWeb delen we dit in de volgende categorieën: hosting, ontwikkeling en vulling. Lees hier meer over deze 3 factoren die van invloed zijn op de snelheid.

Winnaar
Gelijkspel. Zowel Magento als WooCommerce kunnen geoptimaliseerd worden op snelheid. Hou er rekening mee dat een snelle webwinkel niet vanzelfsprekend is en besteed hier dan ook aandacht aan voordat de ontwikkeling gestart wordt.

Veiligheid

Veiligheid is vaak een ondergeschoven kindje bij websites en webwinkels. Juist bij webwinkels is het extreem belangrijk dat de webwinkel veilig is. Met een webwinkel werk je namelijk met  persoonlijke gegevens. Iedere webwinkel eigenaar is wettelijk verplicht hier zorgvuldig mee om te gaan.

Zowel WooCommerce en Magento zijn beide in de basis veilige systemen om te gebruiken. Dit betekent echter niet dat beide systemen altijd veilig zijn. De veiligheid van het systeem hangt af van de veelvuldige (veiligheid) updates en inrichting van het systeem. Omdat het Magento CMS volledig gericht is op e-commerce zijn er minder uitbreidingen van externe partijen nodig om een volledige webwinkel te draaien. WooCommerce is een uitbreiding op WordPress. Daarom zijn er vaak meerdere plugins van externe partijen nodig om de webwinkel naar wens te laten draaien. Extra functionaliteiten van derden zijn altijd een risico omdat naast het systeem ook deze ontwikkelaars rekening moeten houden met veiligheid en dit ook regelmatig moeten updaten.

Als er bij het gebruik van WooCommerce en extra plugins goed gekeken wordt naar de oorsprong van de plugins en deze worden goed up to date gehouden dan is het systeem veilig. Ditzelfde geldt voor Magento webwinkels. Magento brengt regelmatig veiligheidsupdates die uitgevoerd moeten worden om de veiligheid van de webwinkel te waarborgen.

Winnaar
Magento. Omdat de risico’s op achterstallig onderhoud bij WooCommerce groter zijn.

Gebruiksvriendelijkheid

Als de webwinkel gevuld moet worden met veel producten en er dagelijks orders verwerkt moeten worden dan zit je wel op een gebruiksvriendelijke systeem te wachten. WordPress staat bekend als het meest gebruiksvriendelijke CMS voor websites, maar geldt dit ook voor WooCommerce? Het antwoord is ‘Ja’. Zeker wanneer je al ervaring hebt met WordPress, dan zal het werken met WooCommerce ook erg gemakkelijk zijn. Het systeem is intuïtief en het beheren van producten, bestellingen en content is erg gemakkelijk.

Magento is standaard uitgerust met meer functionaliteiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wensenlijstjes, gebundelde producten en uitgebreide prijsregels. Door de vele opties die Magento standaard biedt, heeft het ook een grotere leercurve. Als er nog geen ervaring is met Magento zal er meer tijd overheen gaan voordat het gehele systeem onder de knie is.

De functionaliteiten die Magento wel heeft en WooCommerce niet, zijn bij WooCommerce vaak wel te integreren middels betaalde uitbreidingen. Het voordeel hiervan is dat je een systeem gebruikt waar geen overbodige functionaliteiten in zijn opgenomen. Dit komt de snelheid en gebruiksvriendelijkheid ten goede.

Winnaar
WooCommerce. Door een eenvoudige basis neer te zetten is het systeem erg gebruiksvriendelijk.

Kosten

Zowel WooCommerce als Magento zijn open source systemen. Dit betekent dat beide systemen gratis te gebruiken en implementeren zijn. De kosten van de ontwikkeling van een webwinkel op basis van WooCommerce of Magento bestaan dan ook met name uit de vergoeding voor de arbeid die de ontwikkelaars in de webwinkel steken. Omdat Magento ontwikkelaars schaarser zijn, zijn Magento ontwikkelaars kostbaarder. Daarom is het ontwikkelen van een WooCommerce webwinkel over het algemeen goedkoper dan een Magento webwinkel.

Het standaard systeem van zowel Magento als WooCommerce voldoen niet altijd helemaal aan alle wensen. Specifieke wensen vereisen vaak betaalde plugins. Hoe meer wensen hoe meer plugins. Breng voordat de ontwikkeling gestart wordt je wensen in kaart, zodat je een helder beeld kunt maken van de (periodieke) kosten.

Magento heeft naast de gratis variant ook nog een ‘Enterprise’ licentie waarvan je de prijs alleen te horen krijgt als je met iemand van de sales afdeling van Magento in contact komt. De prijs van de Enterprise licentie ligt rond de €18.000 per jaar. Een dergelijke licentie zorgt voor een SLA, meer functionaliteiten en een systeem die stabieler en sneller is dan de gratis variant.

Voor een webwinkel is ook altijd hosting nodig. Hosting kosten kunnen erg variëren. Voor een kleine WooCommerce webwinkel (denk aan ongeveer 100 producten) kun je vooruit met een standaard (WordPress) webhosting. Nu is ook hierin nog veel prijs- en kwaliteitsverschil. De prijs begint vaak vanaf €10,- per maand. De hosting kosten voor een Magento webwinkel liggen vaak hoger omdat het Magento systeem wat complexer is.

Winnaar
WooCommerce. Magento en WooCommerce kunnen allebei kosteloos gebruikt worden. Het uurtarief van WooCommerce ontwikkelaars ligt gemiddeld echter lager dan het uurtarief van Magento ontwikkelaars. Daardoor zijn de ontwikkelkosten van WooCommerce webwinkels vaak lager dan van Magento webwinkels.

Koppelingen

Wil je je facturatie- of boekhoudprogramma koppelen aan je webwinkel of externe bronnen inladen in je webwinkel? Hier zijn koppelingen voor nodig. Voor bekende pakketten zijn vaak al bestaande plugins beschikbaar voor zowel WooCommerce als Magento. Is er geen plugin beschikbaar dan is het meestal mogelijk om een maatwerk koppeling te ontwikkelen. Hiervoor moet het desbetreffende pakket wel de mogelijkheid voor bieden. Heb je specifieke systemen die gekoppeld moeten worden met je webwinkel, neem dan contact op. Als WordPress specialist kunnen we vertellen wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot de koppelingen voor WooCommerce.

Winnaar
Close call. Zowel Magento als WooCommerce kunnen met veel bestaande systemen gekoppeld worden. Is er echter geen plugin beschikbaar en moet er een maatwerk koppeling geschreven worden dan zullen de kosten voor WooCommerce vrijwel altijd lager zijn. Dit omdat Magento ontwikkelaar schaarser zijn en hierdoor vaak ook duurder dan een WooCommerce ontwikkelaar.

WordPress of Magento?

Ik heb in dit artikel 6 factoren aangedragen die naar mijn mening belangrijk zijn in de keuze tussen Magento en WooCommerce, de webwinkelmodule van WordPress. Bij 2 van de 6 factoren komt WooCommerce naar mijn mening als beste uit de bus. Magento scoort dan weer beter op het gebied van veiligheid en is op dit moment populairder dan WooCommerce. De strijd om het beste e-commerce system op de factoren snelheid en koppelingen blijft wat mij betreft onbeslist.

Misschien is dit een wat onbevredigende uitkomst als je op dit moment een keuze wilt maken tussen WordPress en Magento. Maar gezien de mogelijkheden van beide systemen is het een logische uitkomst. Of Magento of WooCommerce in jouw situatie het beste past is afhankelijk van verschillende factoren. Ga voordat je gaat ontwikkelen daarom in gesprek met zowel een WordPress specialist en een Magento specialist en laat je adviseren. Wij helpen je graag verder om de mogelijkheden voor WordPress in kaart te brengen. Ben je geïnteresseerd? Neem dan vrijblijvend contact op. Samen met mijn team help ik je graag verder!

Nog vragen aan de hand van dit artikel? Neem dan contact met ons op! Contact