Met een conceptontwikkeling gaan we nog geen schetsen voor je webshop op papier zetten, maar buigen we ons over de stap die daarvoor zit. Een conceptontwikkeling is een vooronderzoek om de mogelijkheden die je hebt tegen het licht te houden en te voorzien van voors en tegens op basis van marktonderzoek. Een conceptontwikkeling hoeft zelfs niet altijd tot een daadwerkelijke webshop te leiden.
Als we een conceptontwikkeling creëren, stellen we ons daarbij 2 vragen over je webshop:
Door de antwoorden op deze twee vragen uit te kristalliseren, stellen we een duidelijk plan op waaraan je je webshopplannen kunt toetsen.
DoubleWeb bestaat uit een team van 6 enthousiaste designers, webdevelopers en marketeers. Wij blinken uit in:
Ons specialisme. We zijn het tegenovergestelde van een supermarkt: bij ons vind je lang niet alles. Ons assortiment is smal, maar over de producten die we hebben, weten we alles. Dus zoek je een WordPress website, een WooCommerce webshop, branding of online marketing, dan kunnen wij ons met recht specialist noemen. We adviseren je graag.
Onze service. Lees onze reviews er maar op na: keer op keer wordt onze service geroemd. We vinden het niet meer dan normaal dat we je snel verder helpen als je een vraag of probleem hebt. We leggen je ons werk uit in begrijpelijke taal en zijn nooit te beroerd om zelf de handen uit de mouwen te steken als je ergens niet uitkomt.
Bij DoubleWeb zijn we van het slag dat de digitale wereld graag niet alleen een stukje mooier, maar ook een stukje functioneler maakt.
Er zijn veel bureaus die prachtige websites en webshops kunnen bouwen. Dat kunnen wij ook, maar we komen in onze nuchterheid wel steeds terug bij de vraag: wat moet je website of webshop dan verkopen, en hoe gaan we daarvoor zorgen?
Natuurlijk kun je bij ons terecht voor een webshop met een mooi, gelikt design en een technisch hoogstandje onder de motorkap, dat spreekt voor zich. We houden echter niet op bij creativiteit en technisch inzicht: we hebben ook commercieel inzicht in huis. Dat commerciële inzicht is kritisch en stelt vragen als:
Zoals je ziet zijn we nogal praktisch ingesteld.
We houden dus van conversie en beginnen niet met de ontwikkeling van een webshop voordat we precies weten hoe we die conversie gaan realiseren, specifiek voor jouw webshop en doelgroep. Daarom is er de conceptontwikkeling: hierin brengen we je doelgroep en zijn wensen in kaart en leggen we de basis voor een webshop die daar perfect op inspeelt.
De truc voor conversie is lang niet altijd een gelikte webshop, soms zelfs juist niet. Een voorbeeld: voor een website in grond-, weg- en waterbouw voegden we een webshopmodule in waarop klanten zand en grind kunnen bestellen. Hierbij bleek een afleidingsarme, bijna saaie bestelomgeving in formuliervorm het best te werken. Waaruit maar weer blijkt: alles staat of valt met kennis van je doelgroep.
Juist omdat conversie het hoofddoel is van je webshop, is het onmisbaar om gedegen kennis van je doelgroep op te doen voordat je een webshop vormgeeft. Samen met jou kijken we goed naar je bedrijf, je aanbod en je unieke punten, en vervolgens stellen we daar je doelgroep tegenover. We gaan op zoek naar het antwoord op vragen als:
De antwoorden op deze en meer doelgroepvragen achterhalen we onder andere door:
Hoewel het misschien lijkt alsof je concurrenten legio zijn en ook allemaal per definitie een voorsprong op je hebben, hoeft dat helemaal niet het geval te zijn.
Ieder bedrijf is uniek en heeft iets unieks te bieden. Dat unieks hoeft niet altijd je product te zijn, maar heeft vaak juist te maken met de manier waarop je dat product aanbiedt. Soms is het verschil tussen jou en je concurrent heel tastbaar: de prijs bijvoorbeeld, of de hoogte van de verzendkosten. Vaak is het verschil echter niet zo tastbaar: je klant zelf kan dan misschien niet eens zo goed onder woorden brengen waarom hij de voorkeur geeft aan jou en niet aan je concurrent.
Vaak vormt je webshop het enige contactmoment met een klant. Het is dus zaak om je uniciteit op je webshop uit te dragen, je webshop slim te laten aansluiten op de wensen van je potentiële klant om zo zijn eventuele zorgen weg te nemen. Dat is hoe we jouw bedrijf goed uit de verf laten komen: door je sterke punten te combineren met de zoektocht van je doelgroep.
Wil je een nieuwe webshop omdat je bij je huidige webshop tegen vervelende beperkingen aan loopt? Of ben je juist bang om aan een nieuwe webshop te beginnen omdat dat vorige keer veel negatieve gevolgen met zich meebracht?
We horen bijna dagelijks van negatieve ervaringen met een CMS of met de overstap naar een nieuwe webshop. Een greep uit de veelgehoorde problemen:
In een conceptontwikkeling nemen we ook juist je huidige klachten mee. Samen zetten we de mogelijkheden die je hebt op een rijtje en we besteden extra aandacht aan zaken waar je eerder problemen mee hebt ondervonden. Onze specialisten leggen je graag in begrijpelijke taal uit hoe ze ervoor zorgen dat je met je nieuwe webshop niet weer tegen je eerdere problemen aan loopt.
Als we de sterke punten van je bedrijf en de wensen van je doelgroep helder voor ogen hebben, is het tijd om je conceptontwikkeling op papier te zetten. Je zou de conceptontwikkeling ook je plan de campagne kunnen noemen: je conceptontwikkeling geeft antwoord op de vraag hoe je webshop er concreet uit moet komen te zien om alle bevindingen uit de vorige stap samen te brengen.
Ga je uiteindelijk over tot de volgende stap, namelijk de daadwerkelijke ontwikkeling van een webshop, dan heb je hiervoor met je conceptontwikkeling al een duidelijke route uitgestippeld die je kunt volgen.
We werken voor veel verschillende klanten in allerlei branches. Dat maakt ons werk uitdagend: geen dag is hetzelfde, want geen klant en geen doelgroep gedraagt zich immers hetzelfde. Ben je benieuwd naar hoe we het ervanaf brengen als we voor een uitdaging gesteld worden? Bekijk hier onze resultaten.
We raden je een conceptontwikkeling voor je webshop aan als je:
Een conceptontwikkeling voor je webshop is geen goed idee voor jou als je:
Een conceptontwikkeling voor je webshop biedt je antwoord op de vraag: hoe geef ik mijn webshop zo vorm dat die mijn doelgroep aanspreekt en overhaalt tot conversie? Je kunt de conceptontwikkeling van je webshop zien als een soort kader dat je uitwerkt en waarbinnen je vervolgens een concrete webshop kunt gaan uitdenken.