Niet lullen maar poetsen bij WordCamp Rotterdam

Geschreven door , op 3 april 2018, in Nieuws

WordPress is in de laatste jaren uitgegroeid tot een van de meest populaire content management systemen. De populariteit is voor een groot gedeelte te danken aan de community die betrokken is bij de doorontwikkeling van WordPress. Deze community aan ontwikkelaars, testers en andere gebruikers die WordPress een warm hart toedragen, verbetert WordPress steeds verder. Eén van de hoogtepunten voor de community van WordPress is WordCamp, een evenement waar WordPress specialisten hun kennis delen en in seminars de meest recente ontwikkelingen toelichten.

Vrijdag 23 maart en zaterdag 24 maart was er een WordCamp in Rotterdam en DoubleWeb was erbij. In dit artikel neem ik je mee in de onderwerpen die hot zijn binnen de community van WordPress en ligt ik een tipje van de sluier op over een grote wijziging die op stapel staat.

Formulieren als afrekenmodule

WordPress is in 2003 begonnen als platform waar blogartikelen gemakkelijk gedeeld mee gedeeld konden worden. Inmiddels zijn de functionaliteiten sterk uitgebreid en heeft WordPress genoeg functionaliteiten om ook complexe websites en shops mee te bouwen. In een eerder artikel heeft Michael al uitgelegd waarom WordPress ook populair is als basis voor webwinkels.

In het artikel werd vooral ingegaan op de webwinkel plugin WooCommerce, maar naast WooCommerce zijn er ook andere manieren om te verkopen met WordPress. Tijdens WordCamp werd hier door een WordPress specialist dieper op ingegaan. Met name het gebruik van formulieren gekoppeld aan een betaalmodule kunnen een goed alternatief zijn voor WooCommerce. Het voordeel van formulieren (bijvoorbeeld met behulp van Gravity Forms) is dat het een stuk minder zwaar is. Daarnaast zijn formulieren erg geschikt om configurabele producten mee te verkopen.

DoubleWeb heeft voor verschillende klanten een dergelijk formulier ingericht en gekoppeld aan een betaalmodule. In de seminar op WordCamp Rotterdam was het dan ook vooral goed om met andere WordPress ontwikkelaars van gedachten te wisselen over de mogelijkheden van het integreren van een formulier als vervanging voor een uitgebreide webshop plugin.

Gutenberg als antwoord op zware page builders en goedkope website oplossingen

WordPress staat bekend om de hoge gebruiksvriendelijkheid. Toch kwam er de laatste jaren kritiek op de flexibiliteit van het standaard contentblok van WordPress. Zeker in vergelijking tot goedkope website oplossingen als Wix en Jimdo, die op heel veel fronten te weinig bieden, maar het voor de gebruiker wel gemakkelijk maken om verschillende soorten content toe te voegen.

Page builder plugins in WordPress boden deels een oplossing voor die behoefte. Met name gebruikers die geen technische kennis hadden, konden redelijk uit de voeten met page builders als Visual Composer en Elementor. Nadeel van deze voorbeelden is alleen dat ze erg zwaar zijn en update-gevoelig zijn.

De community van WordPress zag de behoefte van de gebruikers om gemakkelijker verschillende soorten content toe te voegen en komt binnenkort met een oplossing: Gutenberg. Hoewel Gutenberg geen pure page builder is, heeft de plugin wel aantal kenmerken die doen denken aan een page builder. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het verslepen van contentblokken;
  • Het opslaan van blokken die op andere pagina’s gebruikt kunnen worden;
  • Gemakkelijk stijlen toepassen op contentblokken;
  • Verschillende soorten content toevoegen aan de pagina.

De plugin met de historische verantwoorde naam wordt tegelijk met WordPress 5.0 gelanceerd. De verwachting is dat dit in het tweede kwartaal van 2018 zal zijn.

Is WordPress geschikt als CMS voor overheidswebsites?

De kwaliteit, compatibiliteit en veiligheid van WordPress is dankzij de actieve community sterk verbeterd in de laatste jaren. WordPress wordt dan ook steeds vaker gebruikt als CMS voor grote organisaties. Toch worstelt WordPress nog steeds met het imago dat het vooral een CMS is voor de kleinere bedrijven en organisaties.

Op WordCamp Rotterdam werd er door Paul van Buuren korte metten gemaakt met dit imago. In de presentatie liet Paul ziet dat steeds meer overheidsinstanties kiezen voor WordPress omdat het voor de medewerkers van de overheid gemakkelijker te beheren is dan andere oplossingen. Tijdens de presentatie werden verschillende voorbeelden aangehaald van digitale platformen van de overheid die gebouwd zijn op WordPress.

GDPR: een zegen of vloek?

Als internetbureau kunnen we ons goed voorstellen dat je als website beheerder wat nerveus bent voor de GDPR wet die vanaf 25 mei in werking treedt. Hoe moet ik de bezoeker van mijn website informeren? Hoe zorg ik ervoor dat mijn online marketingstrategie efficiënt blijft? En hoe kan ik mijn Google Analytics GDPR-proof inrichten? Dat zijn zomaar een aantal vragen waarmee je al websitebeheerder mee kunt worstelen.

In een eerder artikel over de GDPR wetgeving hebben we al laten merken dat er ook voor internetbureaus nog veel vraagtekens zijn over de impact van de wet op het surfgedrag. Het was daarom goed om op WordCamp Rotterdam met andere WordPress specialisten te sparren over de opslag van data, de communicatie naar websitebezoekers en de waarborging van veiligheid door leveranciers zoals hostingproviders. De kluwen aan wet- en regelgeving in combinatie met de website wordt steeds wat verder ontwart en we beginnen er steeds meer in te geloven dat GDPR een zegen kan zijn voor zowel bedrijfseigenaren als voor klanten. Door de manier waarop je de GDPR implementeert in je bedrijfsvoering kun je laten zien dat je transparant bent en zorgvuldig omgaat met data van je klanten. Halverwege deze maand zal Michael hier opnieuw een blogartikel aan wijden op de website van DoubleWeb.

Nog vragen aan de hand van dit artikel? Neem dan contact met ons op! Contact