De levensduur van je website

Datum: 30 november 2020, Auteur: Remco, Categorie: Algemeen

Niets in het leven is zeker. Op één ding na, dan: op een gegeven moment kom je tot de conclusie dat die oude website toch echt vervangen moet worden. Dit moment wil je natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen. Tegelijkertijd moet het niet het ultieme doel zijn om het record voor langst onveranderde website te breken. Je website moet zorgen voor nieuwe leads en verkopen. Het is een wervende introductie van je bedrijf waarin je laat zien waar je voor staat en wat je te bieden hebt.

Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je website zo lang mogelijk mee gaat en tegelijkertijd de maximale resultaten blijft behalen? In deze blog neem ik je mee in de levensduur van een website. We kijken naar wat je tijdens de developmentfase al kunt doen om de levensduur van je website te maximaliseren, maar ook naar de mogelijkheden om de levensduur van je bestaande website te verlengen.

Wat is de gemiddelde levensduur van een website?

Deze vraag krijgen we regelmatig. En dat is ook logisch. Want als je op het punt staat om een nieuwe website te laten bouwen van enkele duizenden euro’s, dan wil je wel weten hoelang je er ongeveer mee doet. Zoals je in dit artikel zult lezen, is er alleen geen simpel antwoord voor.

De website is voor veel bedrijven een centraal onderdeel van het bedrijf. Medewerkers delen links van de website op social media, prospects komen vanuit de zoekmachine op je website en vullen een aanvraagformulier in, en bestaande klanten zoeken informatie over de diensten die ze afnemen. Daarmee is je website veel meer dan alleen een visitekaartje. Het is de motor van je marketingmachine!

Dit betekent dus ook dat de website mee moet bewegen met de organisatie. Gaan jullie een andere markt bedienen? Of willen jullie een andere tone of voice gaan hanteren? Dan moet de website daarop aangepast worden.

De levensduur van een website hangt dus voor een groot deel af van de keuzes die in het bedrijf worden gemaakt. Daarom is het belangrijk dat je, vóórdat je start met een nieuwe website, er rekening mee houdt dat er intern dingen zullen veranderen. Dan kun je de website hierop voorbereiden. Op deze schaalbaarheid ga ik straks wat dieper in.

O ja, wil je toch weten wat de gemiddelde levensduur is van een website? Hou dan ongeveer 3 à 5 jaar aan als vuistregel.

Welke factoren spelen een rol in de levensduur van een website?

Als we wat verder inzoomen op de website, dan zijn er grofweg drie vlakken waarop je website ingehaald kan worden door de tijd: techniek, design en content. Ik neem je mee in alle drie de factoren om daarna te kijken welke oplossingen er voor zijn om vóór de ontwikkeling hier al rekening mee te houden.

Techniek

De technieken en mogelijkheden voor websites volgen elkaar snel op. De kans op veroudering ligt hierbij op de loer. Je herkent een verouderde techniek bijvoorbeeld aan:

  • Een website die niet veilig is en makkelijk gehackt kan worden
  • Een website die niet goed leesbaar is op bepaalde apparaten (niet mobielvriendelijk dus)
  • Een laadtijd waar een paard de hik van krijgt

Let op: een aantal van deze voorbeelden zien we ook gebeuren bij websites die nog maar net live zijn, omdat de webbouwer geen rekening heeft gehouden met alle technische mogelijkheden.

Verder komen we ook regelmatig situaties tegen waarin er gekozen is voor een CMS (content management systeem) waarin je niet zelf de content kunt aanpassen, maar hiervoor de webbouwer nodig hebt. Als het dan ook een systeem is wat alleen die webbouwer gebruikt, dan ben je volledig afhankelijk van deze bouwer. Gaan ze failliet? Of is de relatie met de webbouwer niet meer goed? Dan is je website stuurloos en veroudert deze erg snel.

Voorkom een verouderde techniek

Het begint met de keuze voor het CMS waar je website op is gebouwd. Mijn advies is om hierbij altijd voor een open-source CMS te kiezen. Dan ben je niet afhankelijk van één webdeveloper die een eigen systeem heeft gebouwd. Zo’n gesloten CMS is vragen om problemen. Misschien raakt de relatie met je webdeveloper verstoord, of gaat het bedrijf failliet. Dan wordt je website een black box en kun jij er niets meer mee.

Kies daarom voor een systeem dat ondersteund wordt door verschillende webdevelopers. Dat heeft een paar voordelen:

  • De techniek wordt steeds doorontwikkeld
  • Er zijn meerdere ontwikkelaars die je verder kunnen helpen, je hebt dus geen last van een grote afhankelijkheid van je internetbureau (‘vender lock-in’)
  • Je hebt geen hoge licentiekosten

Je leest er meer over op onze pagina over open-source. Voorbeelden van open-source systemen zijn:

  • WordPress
  • Joomla
  • Drupal
  • Typo3

Als je gekozen hebt voor een open-source CMS, dan is het belangrijk om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan je hosting en website. Vaak is het aantrekkelijk om hiervoor een onderhoudsovereenkomst af te sluiten. Je website wordt dan regelmatig geüpdatet, zodat de techniek steeds wordt vernieuwd. Naast dit regelmatige onderhoud kan het goed zijn om jaarlijks ‘groot onderhoud’ af te nemen om ook de snelheid van de site weer eens te checken of om plug-ins te vervangen voor betere oplossingen.

Houd er bij de bouw van een nieuwe website ook rekening mee dat je website schaalbaar blijft. Bij de meeste open-source systemen is dit het geval en kan je onbeperkt nieuwe pagina’s toe blijven voegen. Maar vraag altijd specifiek aan de ontwikkelaar wat de grenzen zijn van het systeem waarop gebouwd gaat worden.

Design & uitstraling

Als je nu kiest voor een eigentijds design dat past bij de huisstijl, dan kan dat design over drie jaar verouderd zijn. Er zijn altijd een aantal designtrends waar webdesigners vaak in meer of mindere mate op aansluiten. En dat zie je terug. Vergelijk maar eens een website van vier jaar oud met een website die gisteren live is gegaan.

Voorkom een verouderd design

Het advies is om hier regelmatig in te blijven vernieuwen. Dit hoeft echt niet maandelijks, maar probeer tenminste wel ieder jaar kritisch te zijn naar de uitstraling van de website. Passen de afbeeldingen nog bij wie je bent als bedrijf? Zijn er visuals die voor verbetering vatbaar zijn? Of ben je bij een andere website iets moois tegengekomen? Overweeg dan om je webdesigner weer aan het werk te zetten, zodat je regelmatig blijft vernieuwen.

Content

De laatste factor die vatbaar is voor veroudering is de factor content. Je kent het wel. Je bezoekt een website en het laatste blogartikel is van meer dan een jaar geleden. Het beeld van het bedrijf verandert daarmee gelijk. Zijn ze wel zo betrouwbaar als die vertegenwoordiger zich voordeed?

Voorkom verouderde content

Hiervoor heb ik eigenlijk maar één advies. Zorg ervoor dat er binnen het bedrijf iemand verantwoordelijk is voor de content en de website regelmatig vernieuwt. Voeg bijvoorbeeld nieuwe blogartikelen toe of vernieuw de klantreferenties op de website. Dit is een ongoing proces en veroudering op dit gebied heb je vooral zelf in de hand.

Advies nodig? Neem contact op!

Heb je vragen over het verlengen van de levensduur van je huidige website? Of wil je een nieuwe website laten bouwen die klaar is voor de toekomst en schaalbaar is? Dan helpen we je bij DoubleWeb graag verder! Als pure WordPress specialisten weten we precies wat jouw website nodig heeft om de tand des tijds te weerstaan. Bel of mail ons gerust om eens kennis te maken!

De levensduur van je website De levensduur van je website 2021-10-05
DoubleWeb
DoubleWeb Remco

Auteur

Remco Zuidbroek

Deze project- en accountmanager wordt enthousiast van commercieel te maken ideeën. Zijn nieuwste idee is om als volwassene ook gewoon op een railrunner de trein in te gaan (zeker commercieel interessant). Was graag piloot geworden en heeft dat bevlogene en die liefde voor grote hoogten gelukkig vast weten te houden: is gek op ondernemen en helpt jou als klant de hoogte in met weloverwogen adviezen over je online kansen.