Branding houdt in dat je een merk bouwt voor je onderneming, een merk waarmee je je onderscheidt van je concurrenten. Je maakt duidelijk wie je bent en wat je te bieden hebt en trekt zo de aandacht van klanten die bij je bedrijf passen.
Een brand, oftewel een “merk”, is niet tastbaar. Het is een verzameling van indrukken die een klant heeft van een bedrijf. Elk bedrijf heeft een merk, of ze dit nu bewust hebben uitgedacht en uitgewerkt of niet. Bewust of onbewust bouw je met je bedrijf aan dit merk: je doet aan merkmanagement. Met een sterk merk laat je een blijvende positieve indruk achter bij je ideale klant. Je creëert vertrouwen en dat heeft zijn invloed op de verkoopcijfers, want bijna alle aankopen worden gemaakt op basis van emotie.
In een niche werken is vaak lucratief. Je biedt bijvoorbeeld als enige een heel specifiek product aan, waardoor klanten die dat product zoeken, automatisch bij jou uitkomen. Door middel van branding plaats je jouw bedrijf in een niche: je zet je bedrijf uniek neer, ook als je min of meer hetzelfde verkoopt als de concurrent. Concurrenten mogen dan hetzelfde verkopen als jij, maar jij blinkt uit door een specifieke aanpak, een bepaalde manier van werken.
Je branding is hier volledig op afgestemd: je presenteert jezelf op een consistente manier die klanten steeds weer terugzien en vanzelf gaan herkennen.
Je creëert vertrouwen doordat je je merk een gezicht geeft. Je klanten weten wat ze aan je hebben, ze gaan als het ware een relatie aan met je merk. Met een uniek bedrijf verkoop je goed, ook als je product of dienst misschien niet uniek is.