Optimaliseer je website met een sitemap: wat het is en hoe je er een maakt 

Datum: 29 februari 2024, Auteur: Michael, Categorie: Algemeen

Wel eens van een sitemap gehoord? Dit is als het ware een soort plattegrond van je website. Dé manier om jouw website – letterlijk en figuurlijk – op de kaart te zetten. Niet alleen navigeert een sitemap jouw websitebezoekers door je website heen en verbeter je zo de gebruikerservaring. Ook draagt een goede websiteplattegrond bij aan een betere vindbaarheid in Google. 

Wat is een sitemap precies?

Een plattegrond van je website dus. Klinkt nog een beetje vaag, vind je niet? Een website is immers geen museum met verschillende ruimtes of een stad met straten en bezienswaardigheden. Hoe kun je nu een plattegrond maken van een website? 

Het is minder ingewikkeld dan je denkt: een sitemap kun je vergelijken met een inhoudsopgave. Zoals je die bijvoorbeeld ook hebt in boeken en whitepapers. Kort gezegd zet je met een sitemap op een overzichtelijke manier uiteen waar op je website je bepaalde informatie of pagina’s vindt. Zonder afbeeldingen, icoontjes of lijntjes; gewoon duidelijk onder elkaar. 

XML en HTML: wat is het verschil?

Wees gerust als je nog steeds niet helemaal een beeld kunt vormen van hoe zon sitemap er nu precies uitziet. We gaan hier nog een stukje dieper op in. Dit doen we door stil te staan bij het verschil tussen een HTML- en een XML-sitemap. Want hoewel allebei de typen sitemaps fungeren als websiteplattegrond, verschillen ze van elkaar in uiterlijk, opbouw en doel. 

HTML-sitemap: voor een betere gebruikerservaring 

Een HTML-sitemap dient als plattegrond voor de websitegebruiker. Dat wil zeggen: dit is de sitemap die zichtbaar is aan de voorkant van je website. Het is een aparte pagina op je website, die dus volledig gewijd wordt aan de ‘plattegrond’. De link naar deze pagina plaats je bijvoorbeeld in de footer (de onderste balk van je website) of in het menu. 

Een sitemap-pagina biedt vooral uitkomst voor grote websites met veel webpagina’s. Waar veel websites namelijk een soort ‘overzicht’ van alle webpagina’s in de footer plaatsen, is dat bij grote websites natuurlijk geen doen.

Een HTML-sitemap heeft als hoofddoel jouw websitebezoeker wegwijs te maken, hem/haar sneller te laten vinden wat hij/zij zoekt en de gebruikerservaring met jouw website te verbeteren. Maar indirect draagt een HTML-sitemap ook bij aan een betere vindbaarheid in Google. Hierover lees je hier later in deze blog meer. 

XML-sitemap: voor een betere vindbaarheid in Google 

Je raadt het waarschijnlijk al: waar een HTML-plattegrond dus vooral gemaakt is voor de websitegebruiker, is een XML-sitemap dat juist niet. Een XML-websiteplattegrond plaats je aan de achterkant van je website, met als enige doel een hogere plek te bemachtigen in de zoekresultaten van Google. 

Je kunt zo’n ‘Google sitemap’ zien als een soort lijst met linkjes van al jouw webpagina’s. Met dit overzicht help je Google een handje. Je website wordt zo makkelijker te begrijpen en daardoor snapt Google beter op welke ingetypte zoekopdrachten jouw website antwoord geeft. 

Voorbeeld sitemap DoubleWeb

Sitemap website: de voordelen waarvan je profiteert

Een sitemap maakt je website overzichtelijker en draagt bij aan een hogere plek in de zoekresultaten van Google. Maar wat betekent dit nu uiteindelijk voor jou? Oftewel: welke voordelen brengt dit precies met zich mee? Denk aan dingen als: 

  1. Een lager bouncepercentage

We zeiden het eerder al even: indirect speelt een HTMP-sitemap – naast dat dit bedoeld is voor het wegwijs maken van je bezoekers – ook een rol bij het bepalen van jouw plek in Googles zoekresultaten. Dat heeft te maken met het bouncepercentage. 

Hoe lager het bouncepercentage (het percentage bezoekers dat al na één pagina te bekijken afhaakt), hoe hoger Google je in de ranking plaatst. En je begrijpt: met een overzichtelijke website, waarop iemand snel vindt wat hij/zij zoekt, gaat het bouncepercentage omlaag.   

  1. Meer websitebezoekers, conversies en omzet

Hoe beter je vindbaar bent in Google, hoe meer mensen jouw website weten te vinden en hoe meer mensen uiteindelijk een aankoop doen, contact opnemen of een offerte aanvragen. Al helemaal als jouw website zo overzichtelijk is dat iemand altijd vindt wat hij/zij zoekt. Onderaan de streep laat jou dat dus profiteren van meer omzet!

  1. Grotere kans op terugkerende klanten

Gebruikt iemand jouw website zonder frustraties en kan diegene eenvoudig de gewenste informatie vinden? De kans is groot dat hij/zij de volgende keer dat hij/zij een vergelijkbaar product of vergelijkbare dienst nodig heeft opnieuw voor jou kiest. Zo vergroot je dus de kans op terugkerende klanten. 

Zelf een sitemap maken: hoe doe je dat?

Wil je zelf een sitemap maken voor jouw website? Wees gerust: je hoeft echt geen uren te zwoegen om jouw webpagina’s handmatig in kaart te brengen. Met een sitemap generator of sitemap plugins is die klus zo geklaard.  

Sitemap generator voor HTML-websiteplattegrond 

Een sitemap maken voor aan de voorkant van je website doe je met een generator (zoals ‘My Sitemap Generator’) al met één druk op de knop. Heb je een WordPress-website? Dan kun je ook een plugin gebruiken:  

  1. Ga in WordPress naar Plugins à Nieuwe plugin à Plugins zoeken
  2. Installeer de plugin ‘WP Sitemap Page’. 
  3. Maak een nieuwe pagina aan en noem deze ‘Sitemap’.
  4. Open de pagina en vul het tekstveld met de shortcode [wp_sitemap_page].
  5. Publiceer de pagina. Je sitemap-pagina staat nu direct live!
  6. Indien gewenst, sluit je bepaalde pagina’s uit van de sitemap. Dit doe je via Instellingen à WP Sitemap Page.
  7. Plaats een link naar je sitemap-pagina in de footer van je website. 

XML: sitemap WordPress maken met plugins 

Heb je een ander CMS dan WordPress, dan maak je ook hier eenvoudig gebruik van een sitemap generator. Maar mocht je wel een WordPress-website hebben, dan biedt een tool zoals RankMath of Yoast uitkomst. Voor het gemak gaan we alleen in op een sitemap in WordPress maken met Yoast: 

  1. Ga in WordPress naar Plugins à Nieuwe plugin à Plugins zoeken.
  2. Installeer de Yoast SEO-plugin (mocht je deze nog niet hebben).
  3. Ga naar ‘Yoast’ in de menubalk en klik aan de linkerkant op ‘Algemeen’. 
  4. Klik vervolgens op ‘functies’. Hier zie je ‘XML-sitemaps’ staan. 
  5. Zet de XML-sitemaps op ‘aan’. 
  6. Klik onderaan op ‘wijzigingen opslaan’ en je sitemap is klaar!
  7. Om te zien hoe je sitemap eruitziet, plaats je de URL van je website met /sitemap.xml erachter in de internetbrowser. 

Jouw XML-websiteplattegrond indienen bij Google Search Console 

Een XML-sitemap maak je natuurlijk om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten van Google. Maar om hier daadwerkelijk van te profiteren, staat je nog één belangrijke taak te doen: je sitemap indienen bij Google Search Console. Dit is de service van Google waarmee je de positie en zichtbaarheid van je website in Google kunt bijhouden en optimaliseren. 

Klinkt misschien ingewikkeld, maar is het gelukkig helemaal niet. Je map indienen in Google Search Console doe je al in 4 stappen: 

  1. Ga naar Google Search Console en maak een account aan (of log in). 
  2. Ga aan de linkerkant van het scherm naar ‘sitemaps’.
  3. Je ziet nu een URL in beeld staan. Vul deze aan door er ‘sitemap.xml’ achter te plaatsen. 
  4. Druk op ‘verzenden’ en je bent klaar!

Heeft mijn website al een Sitemap.xml?

Weet je niet zeker of jouw website al een sitemap heeft? Dan is het belangrijk om te controleren of je er al een hebt. Dit kan eenvoudig door achter jouw huidige domein /sitemap.xml of /sitemap_index.xml te typen (bijvoorbeeld: www.domeinnaam.nl/sitemap.xml)

Sitemap voorbeeld: welke pagina’s neem je wel en niet op?

In principe kun je alle webpagina’s waarop je gevonden wil kunnen worden in Google in je sitemaps plaatsen. Maar goed om te weten is dat je sommige pagina’s misschien wel beter achterwege kunt laten in je sitemap. Een voorbeeld hiervan is een bedankpagina, die in beeld verschijnt als iemand een aankoop heeft gedaan. Hiervan wil je natuurlijk niet dat deze zichtbaar is in Google of dat iemand deze pagina kan bereiken zonder het doen van een aankoop. 

Andere voorbeelden van webpagina’s die je beter uit je sitemaps kunt halen: pagina’s waarop gratis cursussen of kortingscodes aangeboden worden, die alleen bedoeld zijn voor abonnees. Of pagina’s waarop facturen te vinden zijn van geplaatste bestellingen.

Hulp nodig van een webbouwer? 

Klinkt dat je allemaal iets te ingewikkeld, het maken van een sitemap? Of was je misschien zelfs al afgehaakt bij de vraag ‘wat is een sitemap precies?’. Geef je websiteoptimalisatie uit handen aan DoubleWeb en profiteer van extra websitebezoekers, conversies en omzet! Neem contact met ons op om jouw opties te ontdekken of lees meer over onze dienstverlening. 

 

Samen online impact maken met een converterende website?
Een van onze specialisten helpt je graag verder met je online vraagstukken.

WordPress specialisten
Converterende websites
70+ tevreden referenties
Optimaliseer je website met een sitemap: wat het is en hoe je er een maakt  Optimaliseer je website met een sitemap: wat het is en hoe je er een maakt  2024-04-17
DoubleWeb
DoubleWeb