Wel eens van een sitemap gehoord? Dit is als het ware een soort plattegrond van je website. Dé manier om jouw website – letterlijk en figuurlijk – op de kaart te zetten. Niet alleen navigeert een sitemap jouw websitebezoekers door je website heen en verbeter je zo de gebruikerservaring. Ook draagt een goede websiteplattegrond bij aan een betere vindbaarheid in Google.
Een plattegrond van je website dus. Klinkt nog een beetje vaag, vind je niet? Een website is immers geen museum met verschillende ruimtes of een stad met straten en bezienswaardigheden. Hoe kun je nu een plattegrond maken van een website?
Het is minder ingewikkeld dan je denkt: een sitemap kun je vergelijken met een inhoudsopgave. Zoals je die bijvoorbeeld ook hebt in boeken en whitepapers. Kort gezegd zet je met een sitemap op een overzichtelijke manier uiteen waar op je website je bepaalde informatie of pagina’s vindt. Zonder afbeeldingen, icoontjes of lijntjes; gewoon duidelijk onder elkaar.
Wees gerust als je nog steeds niet helemaal een beeld kunt vormen van hoe zo’n sitemap er nu precies uitziet. We gaan hier nog een stukje dieper op in. Dit doen we door stil te staan bij het verschil tussen een HTML- en een XML-sitemap. Want hoewel allebei de typen sitemaps fungeren als websiteplattegrond, verschillen ze van elkaar in uiterlijk, opbouw en doel.
Een HTML-sitemap dient als plattegrond voor de websitegebruiker. Dat wil zeggen: dit is de sitemap die zichtbaar is aan de voorkant van je website. Het is een aparte pagina op je website, die dus volledig gewijd wordt aan de ‘plattegrond’. De link naar deze pagina plaats je bijvoorbeeld in de footer (de onderste balk van je website) of in het menu.
Een sitemap-pagina biedt vooral uitkomst voor grote websites met veel webpagina’s. Waar veel websites namelijk een soort ‘overzicht’ van alle webpagina’s in de footer plaatsen, is dat bij grote websites natuurlijk geen doen.
Een HTML-sitemap heeft als hoofddoel jouw websitebezoeker wegwijs te maken, hem/haar sneller te laten vinden wat hij/zij zoekt en de gebruikerservaring met jouw website te verbeteren. Maar indirect draagt een HTML-sitemap ook bij aan een betere vindbaarheid in Google. Hierover lees je hier later in deze blog meer.
Je raadt het waarschijnlijk al: waar een HTML-plattegrond dus vooral gemaakt is voor de websitegebruiker, is een XML-sitemap dat juist niet. Een XML-websiteplattegrond plaats je aan de achterkant van je website, met als enige doel een hogere plek te bemachtigen in de zoekresultaten van Google.
Je kunt zo’n ‘Google sitemap’ zien als een soort lijst met linkjes van al jouw webpagina’s. Met dit overzicht help je Google een handje. Je website wordt zo makkelijker te begrijpen en daardoor snapt Google beter op welke ingetypte zoekopdrachten jouw website antwoord geeft.
Voorbeeld sitemap DoubleWeb
Een sitemap maakt je website overzichtelijker en draagt bij aan een hogere plek in de zoekresultaten van Google. Maar wat betekent dit nu uiteindelijk voor jou? Oftewel: welke voordelen brengt dit precies met zich mee? Denk aan dingen als:
We zeiden het eerder al even: indirect speelt een HTMP-sitemap – naast dat dit bedoeld is voor het wegwijs maken van je bezoekers – ook een rol bij het bepalen van jouw plek in Googles zoekresultaten. Dat heeft te maken met het bouncepercentage.
Hoe lager het bouncepercentage (het percentage bezoekers dat al na één pagina te bekijken afhaakt), hoe hoger Google je in de ranking plaatst. En je begrijpt: met een overzichtelijke website, waarop iemand snel vindt wat hij/zij zoekt, gaat het bouncepercentage omlaag.
Hoe beter je vindbaar bent in Google, hoe meer mensen jouw website weten te vinden en hoe meer mensen uiteindelijk een aankoop doen, contact opnemen of een offerte aanvragen. Al helemaal als jouw website zo overzichtelijk is dat iemand altijd vindt wat hij/zij zoekt. Onderaan de streep laat jou dat dus profiteren van meer omzet!
Gebruikt iemand jouw website zonder frustraties en kan diegene eenvoudig de gewenste informatie vinden? De kans is groot dat hij/zij de volgende keer dat hij/zij een vergelijkbaar product of vergelijkbare dienst nodig heeft opnieuw voor jou kiest. Zo vergroot je dus de kans op terugkerende klanten.
Wil je zelf een sitemap maken voor jouw website? Wees gerust: je hoeft echt geen uren te zwoegen om jouw webpagina’s handmatig in kaart te brengen. Met een sitemap generator of sitemap plugins is die klus zo geklaard.
Een sitemap maken voor aan de voorkant van je website doe je met een generator (zoals ‘My Sitemap Generator’) al met één druk op de knop. Heb je een WordPress-website? Dan kun je ook een plugin gebruiken:
Heb je een ander CMS dan WordPress, dan maak je ook hier eenvoudig gebruik van een sitemap generator. Maar mocht je wel een WordPress-website hebben, dan biedt een tool zoals RankMath of Yoast uitkomst. Voor het gemak gaan we alleen in op een sitemap in WordPress maken met Yoast:
Een XML-sitemap maak je natuurlijk om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten van Google. Maar om hier daadwerkelijk van te profiteren, staat je nog één belangrijke taak te doen: je sitemap indienen bij Google Search Console. Dit is de service van Google waarmee je de positie en zichtbaarheid van je website in Google kunt bijhouden en optimaliseren.
Klinkt misschien ingewikkeld, maar is het gelukkig helemaal niet. Je map indienen in Google Search Console doe je al in 4 stappen:
Weet je niet zeker of jouw website al een sitemap heeft? Dan is het belangrijk om te controleren of je er al een hebt. Dit kan eenvoudig door achter jouw huidige domein /sitemap.xml of /sitemap_index.xml te typen (bijvoorbeeld: www.domeinnaam.nl/sitemap.xml)
In principe kun je alle webpagina’s waarop je gevonden wil kunnen worden in Google in je sitemaps plaatsen. Maar goed om te weten is dat je sommige pagina’s misschien wel beter achterwege kunt laten in je sitemap. Een voorbeeld hiervan is een bedankpagina, die in beeld verschijnt als iemand een aankoop heeft gedaan. Hiervan wil je natuurlijk niet dat deze zichtbaar is in Google of dat iemand deze pagina kan bereiken zonder het doen van een aankoop.
Andere voorbeelden van webpagina’s die je beter uit je sitemaps kunt halen: pagina’s waarop gratis cursussen of kortingscodes aangeboden worden, die alleen bedoeld zijn voor abonnees. Of pagina’s waarop facturen te vinden zijn van geplaatste bestellingen.
Klinkt dat je allemaal iets te ingewikkeld, het maken van een sitemap? Of was je misschien zelfs al afgehaakt bij de vraag ‘wat is een sitemap precies?’. Geef je websiteoptimalisatie uit handen aan DoubleWeb en profiteer van extra websitebezoekers, conversies en omzet! Neem contact met ons op om jouw opties te ontdekken of lees meer over onze dienstverlening.