De Google Home Assistant is in ons land. Op de telefoons is de Home Assistant al een aantal maanden beschikbaar maar de Google Home is spiksplinternieuw. Dat betekent dat de Nederlandse markt de eerste digitale assistent heeft verwelkomd. Slim, zo net voor de feestdagen. We verwachten dat richting eind 2019 veel huizen zijn uitgerust met de nieuwe vorm van techniek. Dat heeft ook effect op de vindbaarheid van website. Of, beter gezegd, het zoekgedrag van mensen.
Stel je eens voor, je bent op zoek naar een lekkere pizzeria dicht in de buurt. Wanneer je gebruik maakt van de zoekmachine zoek je waarschijnlijk op ‘pizzeria Moordrecht’ of iets in die richting. Wanneer je de vraag stelt aan je virtuele assistent stel je een hele andere vraag, namelijk ‘welke goede pizzeria zit hier in de buurt?’.
In een blog dat binnenkort verschijnt over voice search bij onze collega’s van DoubleSmart schrijf ik over de manier hoe je hierop in kan spelen met content. Dit is echter niet voldoende. Google moet de vragen snel verwerken en wil daarom graag werken met websites die snel genoeg zijn om in de behoefte van de gebruiker te voorzien. Net als dat het belangrijk is dat Google in één keer het juiste antwoord geeft. Je hebt namelijk niets aan een assistent die traag is en continu de plank misslaat.
De gemiddelde laadtijd van een voice search resultaat is 3.8x sneller dan een gemiddelde website. Dit is van belang voor de werking van de Google bot, maar ook voor de gebruikers van mobiele voice search is dit een groot aandachtspunt. Mobiele websites die traag laden staan sinds de mobile first index al 1-0 achter. Heb je een pagina die binnen een seconde laadt? Dan heb je 90% voorsprong op de concurrent met een laadtijd van >5 seconden.
Omdat een groot deel van de voice-zoekopdrachten gebeurt via mobiele apparaten is een mobielvriendelijke website absolute noodzaak. Iedere pagina waar antwoorden op te vinden zijn voor voice-zoekopdrachten moeten geoptimaliseerd zijn voor mobiele gebruikers. Niet alleen om kans te maken op een betere vindbaarheid via voice search, maar ook om de gebruikers goed te kunnen voorzien in de behoefte.
De AMP-technologie is een open-source technologie waarbij alleen de noodzakelijke content wordt ingeladen op mobiele apparaten. AMP maakt websites razendsnel. Zodra er regelmatig nieuws, recepten, podcasts of andere vormen van informatieve content worden gedeeld via de website raden we aan om AMP te implementeren. De snelheid van deze technologie maakt het voor Google aantrekkelijk omdat er in enkele milliseconden antwoorden gevonden kunnen worden op de gestelde vraag.
Eerder dit jaar heeft Google Content-Based Actions gelanceerd. Met deze Actions krijg je de mogelijkheid de inhoud van je website te markeren zodat de Google Assistant antwoord kan geven op vragen die gesteld worden aan de virtuele assistent. Zaken die je kunt gebruiken voor voice search zijn Podcasts, Recepten en Nieuws.
Last, but not least: een hoge engagement. Controleer regelmatig Google Analytics en Search Console op belangrijke metrics die inzicht geven in het gedrag van de gebruiker. Denk hierbij aan factoren zoals bounce rate, CTR, time on site en pagina’s per bezoek. Wil je scoren in voice search? Dan moet de gebruiker centraal staan.
Er wordt veel verwacht van de voice technologie, er zijn zelfs personen die beweren dat de virtuele assistent net zoveel impact gaat maken in de wereld als de smartphones. We zien dat nog weinig ondernemers er actief mee bezig zijn omdat de hype nog moet komen. Als je op deze technieken voor wil lopen is dit het moment om er mee aan de slag te gaan.