Een atypische dag met designer Joost – WordCamp 2019

Geschreven door , op 10 mei 2019, in Algemeen, Webdesign

Hallo ik ben Joost, designer @DoubleWeb. Als bedrijf zijn wij specialist op het gebied van maatwerk WordPress websites. Wij bezoeken regelmatig beurzen en lezingen over WordPress om onze kennis en ons netwerk op peil te houden. Vandaag staat WordCamp Rotterdam op het programma en ik neem jullie graag mee.

WordCamp Rotterdam wordt nu voor de 2e keer georganiseerd. Vorig jaar waren mijn collega’s Michael en Remco van de partij. Ze vonden het een cool event en we besloten met het hele team naar WordCamp Europe te gaan in Belgrado voor 3 dagen. Kort verhaal: We’re WordCamp hooked, allemaal WordPress “nerds” onder elkaar. Nieuwe editie WordCamp Rotterdam 2019: here I come!

Eerst even snel een spoedje!

Voor ik naar Rotterdam ga, moet ik nog een 25.000 flyers bestellen voor een klant. Spoedopdracht! Het ontwerp is goedgekeurd en moet dinsdag 16 april bij de opdrachtgever worden afgeleverd. Nadat ik de bestelling heb gedaan, spring ik in de auto en rijd naar Capelsebrug. Gelukkig, er is voldoende parkeerplek! Met de metro in 5 minuten naar Oostplein gereden.

Tropicana, het verlaten zwembad

Op weg naar BlueCity, het oude Tropicana zwembad aan de Maas. Doet een beetje denken aan als “abandoned buildings” zoals je dat in Tsjernobyl ziet. Ik kom binnen en merk gelijk de relaxte sfeer. Iedereen lekker casual gekleed en op z’n gemak. Bij het ophalen van mijn badge krijg ik de badge met de naam van van een andere bezoeker. Het doel is om op zoek te gaan naar de persoon die op je badge genoemd wordt. Googelen; 32 resultaten, hmmmm. ‘[persoon] WordPress’ proberen dan maar, of nog beter: ‘[persoon] WordCamp’. Bingo, helaas een deelnemerslijst zonder foto.

Goed, tijd voor een kopje koffie. Het valt mij al op dat er veel mensen van Level Level zijn die ik in Belgrado had ontmoet en gezien. Niet zo gek, aangezien ze Gold sponsor zijn. Ik raak in gesprek met Yvette die in de middag een presentatie over content planning gaat geven. Ik hoor dat Level Level net de Emerce 100 is binnengekomen, net als ons zusterbedrijf DoubleSmart. Bij dezen gefeliciteerd.

Een duurzame WordCamp

Tijd voor de openingsspeech met de Code of Conduct. WordCamp Rotterdam wil het meest milieuvriendelijke WordCamp tot op heden organiseren. In mijn ogen goed gelukt met duurzaam eten en drinken, locatie, recyclebare en herbruikbare producten zoals drukwerk en give-aways. Goed initiatief! Ook geven ze aan dat er een vacatureboard in de gang komt te staan, even onthouden voor onze eigen job-opening! Het centrale thema voor dit jaar is toegankelijkheid. Een onderwerp met veel raakvlakken met mijn vak als ontwerper. Ben benieuwd.

De WordCamp hackathon

Dit jaar wordt er voor het eerst een hackathon georganiseerd. Tijdens deze hackathon wordt voor vier vooraf geselecteerde goede doelen een website gemaakt. Leuk detail: een van de geselecteerde projecten is geïnitieerd door een vriend van mij. Tjeko biedt kinderen in ontwikkelingslanden de kans om kind te zijn. Ze organiseren evenementen waar kinderen zorgeloos kunnen spelen, springen, dansen, lachen en dromen.

WordPress developer vacature

Na de openingsspeech en de toegankelijkheid quiz ben ik naar beneden gegaan en heb ik een job opening geplaatst. Daarna is het tijd voor de talks, allereerst “Maak een Gutenberg-compatibel thema”. Als ontwerper wil ik graag het speelveld kennen waarbinnen ik me met de Gutenberg kan bewegen zonder de ontwikkelaars een hartfalen te bezorgen. De volgende talk: “Verkoop je boren of gaten? Een beetje meer marketing met je website”. Inhoudelijk kwam het erop neer: “Wat voor problemen los je op voor de eindgebruiker en hoe staat dat op je website?”. De spreker heeft een leuke manier van presenteren. Een soort quiz master met kaartjes i.p.v. een slideshow.

Inmiddels begint mijn maag een beetje te knorren, mooi want het is lunchtijd. Er worden vegetarische broodjes binnengebracht door de catering van BlueCity. Ze gebruiken zoveel mogelijk seizoensgebonden, lokale en biologische ingrediënten. De broodjes zien er overheerlijk uit en dat zijn ze ook 🙂 Tijdens de lunch krijg ik een SMS berichtje van een sollicitant via de “job board”. Cool, het werk dus echt! Ik zoek hem op en we praten  een half uurtje om wat ervaringen te delen. Het klikt en ik spreek met hem af dat we zijn interesse in onze vacature intern gaan bespreken en erop terugkomen.

De veelzijdigheid van WordPress specialisten

Na de lunch kies ik ervoor om de talk “How to engage your online audience” te volgen. Interessant verhaal van Jesse van Yoast.nl waarin hij usability tips en -voorbeelden geeft om de mentale belasting voor eindgebruikers te minimaliseren en verbondenheid en herkenbaarheid te creëren binnen een WordPress website.

Tussen de sessies door spreek ik interessante mensen. Zo raak ik in gesprek met een WordPress beveiligingsspecialist. Klanten huren hem in om hun eigen website te hacken en zo de kwetsbaarheden van de website bloot te leggen.

Hij geeft advies en helpt bij de implementatie van verbeteringen. Leuke baan, denk ik zo. Hij geeft aan dat het in Nederland best goed gesteld is met de hosting veiligheid van de bekende Nederlandse providers, een geruststellende gedachte. In het gesprek haakt een verkoper in een opvallend rood pak aan. Een verkoper van Vevida die WordPress hosting verkoopt die het verhaal van de beveiligingsspecialist uiteraard beaamt 🙂 Ik krijg een pakje kaarten van hem om elke keer aan Vevida te denken als ik een potje kaart. Voorlopig zitten we goed bij onze huidige leverancier, maar wie weet in de toekomst. Spontane vent, echt geschikt voor dit vak.

Nederlandse en Engelse talks

Tijd voor de talk van Yvette over content planning die ik eerder in de  ochtend had gesproken. Zij geeft tips om writer’s blocks te voorkomen, je comfortabel te voelen bij het delen van je verhaal en je voor te bereiden op het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten. Tril, tril… hé, een berichtje van Remco of ik voor vijf uur naar de zaak kan komen voor het tekenen van een aantal documenten voor de accountant.

Naar de volgende talk heb ik al een tijdje uitgekeken: “How to design an award winning WordPress website”. In het Engels, dus even schakelen. De  talk wordt gegeven door Peter van Frozen Rockets. Samen met zijn team heeft hij de “Automatic Design Award” voor beste website gewonnen met de website voor KIT Royal Tropical Institute. We kregen te horen hoe ze het project hebben aangepakt en de uitdagingen waar ze mee te maken kregen. Leuk verhaal!

Het einde van een toffe dag

Met deze talk komt er een eind aan mijn WordCamp Rotterdam 2019. Volgend jaar weer! Terug in Moordrecht. Document getekend en de dag geëvalueerd met mijn collega’s. Einde werkdag! Conclusie: toffe dag gehad in Rotterdam en weer kennis opgedaan om te gebruiken in onze nieuwe projecten. Je krijgt altijd bakken met informatie te verwerken tijdens zo’n dag. De talk van Jesse over usability vond ik erg interessant en daar ga ik me zeker verder in verdiepen.

Nog vragen aan de hand van dit artikel? Neem dan contact met ons op! Contact