USP is een afkorting die staat voor Unique Selling Point. Daarmee wordt een onderscheidend kenmerk van een product of dienst bedoeld die de consument moet overtuigen om tot aankoop over te gaan. Wat betekent USP en wat zijn voorbeelden van deze unieke proposities?
Naast ‘Point’ wordt ook wel ‘Proposition’ gebruikt. Hoewel het doorgaans van betrekking is op commercieel verkrijgbare producten of diensten kan het ook toegepast worden op personen. Zo kan er tijdens een sollicitatiegesprek gevraagd worden naar één of meerdere kenmerken die een persoon uniek gekwalificeerd maakt voor een dienstbetrekking. In marketing zijn UPS’en van belang om onderscheid te maken met concurrerende producten of diensten. Of juist om aan te tonen dat een product of dienst zo uniek is dat er geen vergelijkbaar alternatief bestaat.
Wanneer een product of dienst niet uniek is maar wel marktleider, dan kan deze status als USP worden gebruikt. Zo is WordPress het meest gebruikte CMS voor websites. Apple stond jarenlang bovenaan als meest verkochte merk smartphone, terwijl Google in dezelfde tijd het meest gebruikte mobiele besturingssysteem had. Door zeer specifieke kenmerken uit te lichten kunnen bedrijven zichzelf de grootste, de beste of populairste noemen zonder dat het in werkelijkheid echt waarde vertegenwoordigt.