Wat heeft een website nou écht nodig? In de oceaan van mogelijkheden kan het lastig zijn om uit te vogelen welke basisingrediënten onmisbaar zijn voor een goede (WordPress) website. En wat wordt eigenlijk bedoeld met een ‘goede’ website?
Als je het ons vraagt, is een website ‘goed’ als hij een duidelijk doel heeft en ook daadwerkelijk resultaten boekt. Het verschilt natuurlijk per website, bedrijf, branche en doel met welke middelen je het beste je doelstellingen kunt behalen. Maar er zijn een aantal basisprincipes die élk doel ondersteunen, omdat ze een sterk fundament aanleggen waarop je verder kunt bouwen. Welke dat zijn, lees je in deze blog!
Een mooi, uniek design is niet de finishing touch aan je website, maar een fundamenteel onderdeel van de eerste fase van de ontwikkeling. Een lelijke, saaie of onpersoonlijke website is simpelweg een afknapper, dat merk je zelf waarschijnlijk ook wel als je websites bezoekt. Daarom is het verstandig idee om te investeren in een design dat bij je past.
Natuurlijk kun je een van de vele designtemplates gebruiken – al helemaal als je je website in WordPress bouwt, is de keuze aan templates vrijwel eindeloos –, maar een maatwerk design tilt je website naar een hoger niveau. Een op maat gemaakt design kan namelijk je (merk)persoonlijkheid veel beter tot uiting brengen. Daardoor voel jij je thuis op je eigen website. En dat merken de bezoekers ook: die zien een website die echt uitstraalt wat je bedrijf is en waar jij voor staat.
Een veilige website willen, dat klinkt logisch toch? Natuurlijk wil je niet dat er dubieuze praktijken gaande kunnen zijn op of via jouw website. Dat is geen fijn idee voor jou noch je bezoekers. Maar websiteveiligheid heeft ook op andere vlakken invloed: zo pakt een onveilige website vaak minder hoge posities in Google en blokkeren sommige browsers onveilige websites zelfs helemaal.
Hoe zorg je ervoor dat je website veilig is? Ten eerste door altijd een geldig SSL-certificaat te hebben. Dat betekent dat er gebruik wordt gemaakt van een versleutelde verbinding als er iemand je website bezoekt. Daarnaast is het belangrijk om altijd up-to-date software te gebruiken. Verouderde software is namelijk gevoeliger voor lekken en heeft een grotere kans op veiligheidsrisico’s. Voer dus altijd die WordPress updates uit!
Een mobielvriendelijke website – responsive design dus – is al jarenlang niet meer een leuke gimmick, het is een harde vereiste in de markt van tegenwoordig. Het aandeel mobiel webverkeer stijgt elk jaar onverstoorbaar door. Smartphones zijn immers alomtegenwoordig: bijna 90% van de Nederlanders heeft er een. Daarom is het belangrijk om je website aan te bieden op zo’n manier dat ook mobiele gebruikers comfortabel gebruik kunnen maken van de functionaliteiten. De tekst moet vanzelfsprekend groot genoeg zijn om lekker te lezen op een klein scherm, maar houd ook rekening met het feit dat tikken (tappen) met vingers minder nauwkeurig gaat dan klikken met een cursor.
Sommige WordPress-templates hebben responsive design ingebouwd. Wel zo handig, want een al bestaande website ombouwen kost vaak meer tijd, geld en moeite dan het waard is. Het is dan vaak slimmer om from scratch opnieuw te beginnen, zodat de mobiele versie en de desktopversie van je website naadloos in elkaar grijpen.
Een trage website is voor veel mensen een enorme irritatiefactor. De kans dat een gebruiker wegklikt van je pagina, groeit exponentieel met elk moment dat voorbijgaat tijdens het inladen. Doordat de hele wereld op het web aan je voeten ligt en de verbinding op veel plekken razendsnel is, hebben mensen geen zin meer om te wachten. Uit onderzoek blijkt dat elke milliseconde extra laadtijd invloed heeft op het conversiepercentage van je website en de tevredenheid van de bezoekers. Tijd steken in de snelheidsoptimalisatie voor je website is dus geen verspilde moeite.
Je website is niet alleen je visitekaartje. Het is de motor van je marketingmachine. Met marketing bedoelen we niet (alleen) flitsende advertenties of bewegende banners. Alles wat jouw website uitstraalt en vertelt over jou en jouw bedrijf, kun je ook onder ‘marketing’ scharen. Maar je kunt pas beginnen met marketing als er bezoekers zijn op je website die marketinguitingen tot zich kunnen nemen.
Een van de kanalen die je een stabiele stroom bezoekers kan bezorgen, is de zoekmachine, bijvoorbeeld Google. Het handige van Google en andere zoekmachines is dat je nul euro hoeft te betalen om opgenomen te worden in hun database (de index). Als je eenmaal geïndexeerd bent, kun je gaan ranken, oftewel verschijnen op de zoekresultatenpagina als iemand een bepaalde zoekopdracht uitvoert.
Dat klinkt heel makkelijk, maar SEO (Search Engine Optimization) kan een gemeen en competitief spelletje zijn. Daarom is het slim om je website zoekmachinevriendelijk op te bouwen en in te richten. Met de speciale Yoast SEO plug-in voor WordPress krijg je praktische handvatten om je pagina’s en content meer SEO-proof te maken. Daarom installeren wij altijd deze plug-in als we een website in elkaar zetten.
Interne links zijn hyperlinks die naar een andere pagina binnen je eigen website wijzen. Interne links zijn om twee redenen belangrijk:
Het is ten eerste natuurlijk belangrijk dat een menselijke gebruiker eenvoudig door je website heen kan klikken. Via het hoofdmenu, submenu’s, buttons en linkjes in de lopende tekst beweegt een bezoeker soepeltjes door je website heen. Met interne links kun je iemand precies daarheen leiden waar je hem wilt hebben.
Ten tweede zijn interne links relevant als je je website een beetje SEO-proof wilt maken. Google ‘ontdekt’ de verschillende pagina’s van je website namelijk door het volgen van linkjes. Als veel van die linkjes naar een bepaalde pagina wijzen, bijvoorbeeld de homepage, pikt Google het signaal op: hé, die homepage is een belangrijke pagina! Op die manier help je Google een handje met begrijpen hoe je website in elkaar zit, en met die informatie kan Google jouw website op relevantere zoekopdrachten laten ranken.
Content is king: een cliché natuurlijk, maar clichés bestaan niet voor niets. Content is een belangrijke pijler van een goede website. De meeste content op je website is waarschijnlijk tekst, maar ook afbeeldingen, video’s en geluid vallen onder de noemer content. Het loont om goed na te denken over de content die je aanbiedt: waar heeft jouw doelgroep behoefte aan? En hoe wil jij je presenteren? Speels of stijf, modern of traditioneel, proactief of reactief: al deze eigenschappen kun je laten terugkomen in je content, waardoor de websitebezoekers beter weten waar ze mee te maken hebben.
Het beeld dat een gebruiker – een potentiële klant! – van je website heeft, staat of valt met de content die je aanbiedt. Het moet bijvoorbeeld wel aansluiten bij het beeld dat ze bij jou of je bedrijf hebben. En juiste spelling en grammatica zijn natuurlijk een basisdingetje, maar content is ook zeer gevoelig voor veroudering. Voor een goede website is het dus belangrijk om de content tiptop in orde te hebben.
Wil je meer weten over wat een goede (WordPress) website inhoudt? Onze doorgewinterde WordPress specialisten kennen alle fijne kneepjes van het vak. We weten precies wat jouw website nodig heeft om het meeste eruit te halen. Twijfel niet om ons eens te bellen of te mailen, want we maken graag eens kennis met je!