Structured data in je WordPress website of WooCommerce webshop

Datum: 4 juni 2021, Auteur: Michael Parry, Categorie: Webdevelopment

Structured data: onmisbaar als je serieus met zoekmachine optimalisatie oftewel SEO aan de slag wilt. Steeds meer websites implementeren het en plukken er de vruchten van in zoekmachines zoals Google en Bing.

Maar misschien zakt de moed je in de schoenen als je ziet welke mogelijkheden er allemaal zijn wat betreft de vele typen structured data. Laat staan als je leest over hoe je het moet inbouwen op je website.

Daarom leggen wij hieronder haarfijn en glashelder uit wat structured data is, wat je eraan hebt en hoe je het toevoegt aan je WordPress website (of WooCommerce webshop).

Wat is structured data?

Structured data is een gestandaardiseerde omschrijving van de informatie die op een webpagina staat. Het heeft de vorm van speciale stukjes code die heel makkelijk te interpreteren zijn door webcrawlers, bijvoorbeeld de crawlbots van zoekmachines.

Oftewel: met structured data zorg je ervoor dat de zoekmachine jouw website beter begrijpt.

Hoe ziet de code eruit?

Structured data wordt doorgaans geschreven in JSON-LD, een dataformat gebaseerd op JavaScript. Zo’n stukje code, dat wordt ingevoegd in de HTML van de webpagina, ziet er bijvoorbeeld zo uit:

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "FAQPage",
  "mainEntity": {
    "@type": "Question",
    "name": "Hoe werkt structured data?",
    "acceptedAnswer": {
      "@type": "Answer",
      "text": "Het antwoord lees je in deze blog!"
    }
  }
}
</script>

Zoals je ziet, is de opbouw van structured data eigenlijk best simpel. Voor elke variabele benoem je de categorie. Dat is voor een crawlerbot een stuk makkelijker te snappen dan een lopende tekst. Een lopende tekst kan namelijk op eindeloos veel verschillende manieren geformuleerd worden, terwijl structured data een standaard format aanhoudt. Dat leest voor jou als mens misschien wat saai, maar een crawlerbot kan zijn geluk niet op met structured data.

Wat is Schema.org?

Op Schema.org vind je álle mogelijke standaard formats voor structured data die er (op dit moment!) maar bestaan. Of, beter gezegd: die op dit moment worden herkend door zoekmachines. Zo’n standaard format heet een ‘schema’. Daarom wordt structured data ook vaak schema markup genoemd.

Kijk gerust eens rond op Schema.org, zouden we zeggen. Maar reserveer er wel wat tijd voor, want de mogelijkheden van structured data zijn behoorlijk uitgebreid!

Structured data in de zoekmachine

Structured data ken je waarschijnlijk omdat je het wel eens in Google bent tegengekomen. Een beperkt aantal typen structured data kan namelijk omgezet worden in een rich result op de zoekresultatenpagina.

Voor veel website-eigenaren zijn die rich results dan ook het doel om te bereiken met structured data, maar de implementatie ervan is ook voor de rest van je SEO handig.

Structured data in het wild

Structured data kom je dus vooral tegen in de zoekmachine. Hieronder geven we je een paar voorbeelden van rich snippets, zodat je een duidelijk beeld hebt bij de mogelijkheden die structured data kan bieden.

In het bovenstaande voorbeeld zie je een organisch zoekresultaat van onze eigen website. Doordat we gebruik maken van een FAQ worden de vragen direct onder het resultaat getoond.

In het voorbeeld hierboven zien we hoe recepten worden weergegeven in Google indien de juiste schema.org code wordt toegepast.

Als laatste hebben we een voorbeeld van vacatures die in Google worden getoond.

De voordelen van structured data in je WordPress website

Hét grote voordeel van structured data is dat het goed is voor je SEO. De zoekmachine zal véél beter begrijpen welke informatie er op een webpagina staat als je die pagina uitgebreid hebt voorzien van structured data. Daardoor kun je beter gaan ranken op relevante zoektermen.

Maar let op: structured data op je website betekent niet automatisch hoge posities in Google. Heb je veel irrelevante structured data toegevoegd? Staat de verkeerde informatie onder de verkeerde noemer? Of is de rest van je SEO niet op orde? Dan zal de aanwezigheid van structured data je niet kunnen redden van de honderdste zoekresultatenpagina.

Maar de kans dat je hoog gaat ranken, wordt wel groter. Je geeft de zoekmachine immers genoeg (gegarandeerd correct geïnterpreteerde) informatie over jouw website. Dat maakt het de zoekmachine makkelijker om jouw website te koppelen aan de juiste, relevante zoekopdrachten.

De voordelen van rich results

Zoals we eerder al zeiden, wordt een deel van de schema’s van Schema.org door Google gebruikt om rich results mee te maken. Reviews en beoordelingen, cursusdata, voorraadinformatie, receptinformatie of veelgestelde vragen: er zijn meer dan genoeg schema’s waarmee je jouw zoekresultaten kunt verrijken. Welke dat zijn, lees je in deze handleiding van Google.

Potentieel dan, want ook hier geldt: structured data toevoegen staat niet garant voor een rich result. Dat bepaalt Google nog steeds zelf. Maar je geeft Google dus wel de mogelijkheid om jouw zoekresultaat om te toveren tot een rich result.

En wat is daarvan het voordeel? Een hogere click-through-rate. Niet alleen springt jouw zoekresultaat eruit tussen de andere, maar ook ziet hij er aantrekkelijker uit. Bovendien kun je de gebruiker van informatie voorzien die hem overtuigt om jouw website te bezoeken. Bijvoorbeeld dat een product nog op voorraad is,  dat een recept weinig kilocalorieën bevat of uit welke basisstappen een how-to handleiding bestaat.

Structured data, WordPress en SEO

Als je echt van de SEO-voordelen van structured data wilt genieten, gebruik je ook een contentmanagementsysteem (CMS) waar Google vrolijk van wordt. Bij DoubleWeb zijn we gespecialiseerd in WordPress, en dat is niet voor niets. Het is namelijk onder andere een van de meest SEO-vriendelijke CMS’en die er bestaan. WordPress en structured data zijn dus een gouden combinatie op het gebied van zoekmachine optimalisatie!

Hoe voeg je structured data toe aan je WordPress website?

Structured data voeg je rechtstreeks aan de broncode van je website toe. Dat is ook de slankste manier om structured data te implementeren, omdat je overbodige code voorkomt. Als je zelf technisch verstand hebt van WordPress, is dat een goede optie. Klop anders aan bij je developer. Je kunt ook met de Gutenberg editor structured data toevoegen, namelijk via het blok Custom HTML.

Tip: er bestaan tools die de HTML voor jou schrijven, in plaats van dat je zelf aan het coderen hoeft te slaan. Bijvoorbeeld de structured data markup helper van Google. Als je zelf de HTML hebt geschreven, is het ook slim om hem te testen. Ook daar heeft Google een handig tooltje voor.

Heb je geen kennis van HTML of kun je de code niet aanpassen? Dan bestaan er ook plug-ins die structured data op je website kunnen implementeren. Sommige plug-ins zijn gespecialiseerd in één type schema markup en met andere kun je meerdere typen implementeren. Ook als je structured data aan je WooCommerce webshop wilt toevoegen, zijn er geschikte plug-ins te vinden.

Met bepaalde plug-ins kun je de structured data ook (deels) automatiseren, bijvoorbeeld door velden die je toch al invult (titel, producttype, kooktijd, voorraad…) automatisch in te laden in de plug-in. Dat is wel zo tijdsefficiënt als je veel pagina’s van structured data wilt voorzien. Maar ook in dit geval is het verstandig om met je developer te overleggen welke plug-ins handig zijn om toe te voegen aan je website. Ze kunnen je website namelijk wel vertragen, en dat is het niet altijd waard.

Hulp nodig bij het implementeren van structured data in WordPress?

Structured data kan een heel handige toevoeging aan je website zijn die je vooral op het gebied van SEO veel kan opleveren. Maar het is ook een technisch snufje, en misschien heb je niet de juiste kennis of middelen in huis om er echt van te profiteren.

Gelukkig staan onze WordPress specialisten voor je klaar. Wij helpen je graag met het implementeren van structured data in je website. Heeft je website ook een nieuw likje verf nodig? Bof jij even, want onze webdesigners staan elke dag te popelen om mooie websites te maken. Twijfel niet om eens een mailtje te sturen of ons gewoon te bellen (vinden we gezellig!). We spreken je graag eens!

Structured data in je WordPress website of WooCommerce webshop Structured data in je WordPress website of WooCommerce webshop 2021-06-04
DoubleWeb
DoubleWeb Michael Parry

Auteur

Michael Parry

Gezelligheidsman met de aanstekelijkste lach van het kantoor en een haat-liefdeverhouding met hoog-laagmeubilair (gehecht aan zijn zit-stabureau, maar op een stapelbed krijgt hij last van de zwaartekracht). Speelt in zijn vrije tijd de PlayStation uit en onder werktijd WordPress. Deze lead developer zet graag een stap extra, wat ons tevreden klanten en een tevreden Michael oplevert.