Dit zijn de 6 trends voor jouw website in 2023  

Datum: 22 december 2022, Auteur: Michael, Categorie: Algemeen

Regeren is vooruitzien. In de constant veranderende wereld waarin wij leven zijn dit de trends en ontwikkelingen voor 2023 voor jouw website en/of e-commerce brand.  

In deze blog gaan we de laatste trends in website- en e-commerce ontwerp verkennen, van gebruikerservaring tot AI en nog veel meer. We kijken hoe je deze trends kunt gebruiken om je concurrentie voor te blijven en een unieke en aantrekkelijke website te creëren voor jouw onderneming, websitebezoekers en klanten.  

Website en paginasnelheid

Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, jouw websitebezoeker heeft een ongelofelijke haast. Gemiddeld heeft jouw websitebezoeker zo’n acht seconden aandacht voor jou. Je kunt je voorstellen dat iedere seconde waarin een websitepagina laadt, invloed heeft op hoeveel bezoekers afhaken of blijven hangen. 

Het is daarom, ook in 2023, een belangrijk onderdeel in het uiteindelijke succes van jouw website. 

Zo laadt jouw site sneller; 3 tips voor het verbeteren van laadtijden

Een lekker snelle website die snel laadt. Wie de laadtijden van een website wil verbeteren doet er slim aan om te kijken naar 3 onderdelen. Google noemt deze de ‘Core Web Vitals’ en bestaat uit: 

1. Largest Contentful Paint (LCP) 

De Largest Contentful Paint meet hoe snel een webpagina laadt en hoe snel de content daarop zichtbaar wordt. 

Wil je dit onderdeel verbeteren voor een snellere laadtijd? Kijk dan naar: 

  • de reactietijd en algehele serverprestaties 
  • de render-blocking van JavaScript  
  • en CSS en client-side rendering. 

2. First Input Delay (FID) 

De First Input Delay is gericht op het meten van de interactie tussen de bezoeker van een website en de webpagina. Een lage FID is belangrijk omdat het de gebruikerservaring verbetert en ervoor zorgt dat de website snel en responsief aanvoelt. 

Wil je de First Input Delay (FID) verbeteren dan kun je het beste deze dingen aanpakken op je site:  

  • Gebruik caching om de prestaties te verbeteren 
  • Optimaliseer je pagina’s door grote bestanden te verkleinen 
  • Verminder het aantal HTTP-verzoeken dat nodig is om de pagina te laden. 

3. Cumulative Layout Shift (CLS) 

Cumulative Layout Shift (CLS) is een maatstaf die wordt gebruikt om te controleren of alle inhoud op een webpagina op de juiste plek blijft staan terwijl de pagina wordt geladen. Het meet als het ware de visuele stabiliteit. 

De snelheid van een website heeft invloed op zowel de gebruikerservaring als de zoekmachineresultaten. Wanneer een website optimaal ingericht is op laad-snelheid, zullen gebruikers de website gemakkelijker en sneller kunnen laden. 

Pagespeed tool voor LCP, FID en CLS

Onderscheid jezelf met 3D – configurator

Stel je voor: je bent als ondernemer in de provincie Zuid-Holland actief. Jouw product zijn op maat gemaakte tafels en je kunt deze ook aan klanten uit Groningen verkopen. Alleen is de klant uit Groningen niet happig om een tafel uit Zuid-Holland te kopen, want het gaat om een product wat je toch wilt zien voor je het koopt. 

Met een 3D configurator kun je jouw product visueel presenteren en laten personaliseren door een klant uit Groningen, zonder dat de klant een lange reis naar jouw showroom hoeft te maken.  

De klant bepaalt welk soort tafelpoot, onderstel, afmeting en kleur van het tafelblad hij kiest. Dankzij de 3D configurator ziet hij direct hoe zijn gepersonaliseerde product eruit komt te zien. 

Je kunt je voorstellen wat voor effect dit op het aantal verkopen zal hebben. Jij verkoopt jouw producten niet meer alleen aan lokale klanten maar kan je product via jouw website aan klanten buiten de randstad verkopen.  

Met een 3D configurator breng je de offline-winkelervaring naar je webshop toe. Dankzij een 3D configurator kunnen bezoekers jouw producten personaliseren. Dit betekent dat ze kunnen kiezen uit verschillende materialen, kleuren, afmetingen, versieringen en opties.  

Al deze opties zorgen ervoor dat gebruikers in staat zijn om een uniek product te maken dat aansluit bij hun persoonlijke stijl en hun behoeften. Dit biedt jouw bezoeker een unieke klantervaring waarmee je je onderscheidt van concurrenten. 

Kunstmatige intelligentie nóg slimmer dan in 2022 

Wie goed opgelet heeft gezien hoe we een kantelpunt bereiken op gebied van kunstmatige intelligentie. In 2022 brak tekstvoorspellingsalgoritme ChatGPT van OpenAI door voor het grote publiek en dat bleef niet onopgemerkt. 

Om je een beeld te geven van wat er precies mogelijk is hebben wij de proef op de som genomen. Wij vroegen aan ChatGPT om uit te leggen wat kunstmatige intelligentie is en wat het gevolg is voor websites.  

Kunstmatige intelligentie (AI) is een veld dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van computersystemen die op een bepaalde manier intelligent gedrag kunnen vertonen. Dit kan bijvoorbeeld het verwerken van taal, het maken van beslissingen of het herkennen van patronen in gegevens omvatten.  

Het gevolg hiervan voor websites is dat ze op intelligente manier kunnen reageren op gebruikersinvoer en aanbevelingen kunnen doen op basis van gebruikersgedrag. Bijvoorbeeld, een website met AI-ondersteuning kan producten aanbevelen op basis van eerder door de gebruiker bekeken producten of de website kan de gebruikerservaring personaliseren op basis van het gebruikersgedrag. 

De ontwikkeling van Machine Learning (ML) in 2022 heeft ook gezorgd dat er meer tools en middelen zijn voor website-eigenaren om toe te passen. Machine learning is een techniek waarbij algoritmen worden gebruikt om patronen en trends in gegevens te detecteren en analyseren.  

Het ontwikkelen van een eigen AI-model is niet rendabel. Toch zijn er AI-tools beschikbaar waarmee jij de gebruikservaring van jouw bezoekers kunt verbeteren. 

Het toepassen van AI en machine learning in jouw website 

Een van de meest gebruikte toepassingen van machine learning is het vinden van contextuele zoekopdrachten. Als je een eigen WooCommercewebshop hebt, kun je kijken naar het gebruik van services zoals Findify om je zoekervaring relevanter te maken met contextuele zoekopdrachten. 

Meer over WooCommerce webshops

Conversie, conversie en conversie. 

De focus op conversie is relevanter dan ooit tevoren vanwege de aanhoudende inflatie en een mogelijke recessie in aantocht. Met marges en winsten die onder druk komen te staan hierdoor, zijn het de e-commerce ondernemers die focussen op conversie die 2023 zullen overleven. 

De website-omzet-verhoger van 2023 is een conversiegerichte website. Conversies kunnen gericht zijn op het verkrijgen van meer leads, het verhogen van pageviews op een website, het verspreiden van informatie via Social media en het verkopen van producten of diensten. 

Bedrijven creëren een gebruiksvriendelijke, doelgerichte website om conversies te genereren. Deze website moet een duidelijk contactformulier, een eenvoudige navigatie en een heldere call-to-action bevatten. Bovendien is het optimaliseren van de website content voor zoekmachines essentieel om meer organische verkeer te trekken en meer conversies te genereren. 

Het bouwen van conversiegerichte websites in 2023 

Je website moet bezoekers overtuigen om met je bedrijf in zee te gaan, zeker nu er steeds meer keuze voor een bezoeker is. Zorg daarom voor een strak en aantrekkelijk design dat je bezoekers onder de indruk brengt en hen aanzet tot actie. 

Maak je website vindbaar en bruikbaar door een duidelijke navigatie en een responsieve opmaak.  

Geef je website een professionele en betrouwbare uitstraling. Vermeld hierin informatie over jouw bedrijf en producten, zodat bezoekers een goed beeld krijgen. Geef je bezoekers duidelijke calls-to-action, zoals contact opnemen, een bestelling plaatsen of een informatieaanvraag indienen.  

En tot slot, optimaliseer je website voor zoekmachines, zodat je goed vindbaar bent op Google. 

Conversational commerce strategieën

De communicatiewijze waarop e-commerce bedrijven met hun klanten communiceren is in de afgelopen jaren fors veranderd. Bedrijven moeten hun websites in 2023 nog beter inrichten om optimale klantcommunicatie te kunnen leveren, waarbij gesprekken met klanten steeds vaker verplaatst worden van traditionele kanalen als e-mail en telefonie naar messaging apps. 

Conversational commerce is een omnichannel marketingmethode waarmee online retailers chat, AI en voice-based conversatie gebruiken om hun producten of diensten direct aan de consument te verkopen. 

Het medium van levering varieert van chatapps tot voice-assistenten (Siri, Alexa, etc.) en kunstmatige intelligentie, maar het meest belangrijke kenmerk is het personaliseren van de communicatie op een manier die de klant een positieve en simpelere winkelervaring geeft. 

Conversational commerce biedt klanten en bezoekers van jouw website een meer gepersonaliseerde en directe ervaring, waardoor ze snel en gemakkelijk kunnen kopen. Met een vriendelijke en kundige virtuele assistent kunnen klanten vragen stellen en direct antwoorden krijgen. Met een goede conversational commerce strategie begeleid je als het ware de klant in de richting van de verkoopknop op jouw website. 

De omarming van de psychologie achter kleur 

Bezoekers kunnen worden aangemoedigd om actie te ondernemen door knoppen in een felle kleur te plaatsen op een website. Door de juiste kleuren te gebruiken, kan een website een gevoel van vertrouwen, zekerheid en zelfs opwinding wekken.  

De kleuren die jij hanteert, samen met logo’s en de huisstijl, vormen een belangrijk onderdeel in jouw online branding. Door naar de essentie van je merk te zoeken, kun je een logo en huisstijl creëren die je bedrijf professionaliteit, betrouwbaarheid en authenticiteit uitstraalt. Je vertelt een visueel verhaal dat gebaseerd is op jouw kernwaarden, waardoor je de juiste doelgroep kunt aanspreken.

Dit zijn de 6 trends voor jouw website in 2023   Dit zijn de 6 trends voor jouw website in 2023   2023-08-22
DoubleWeb
DoubleWeb