WordCamp Europe 2018, Belgrado

Geschreven door , op 22 juni 2018, in Nieuws

Met ruim 2500 andere WordPress fanatiekelingen was DoubleWeb aanwezig bij WordCamp Europe 2018 in Belgrado. WordCamp is het evenement waar de WordPress Community jaarlijk reikhalzend naar uitkijkt. WordPress deskundigen zoals oprichter Matt Mullenweg, nemen de aanwezigen mee in de nieuwste functionaliteiten en mogelijkheden van WordPress.

Sehr Gutenberg

Het G-woord galmde vrijwel tijdens het hele WordCamp weekend door de wandelgangen. De nieuwe content editor van WordPress wordt naar alle waarschijnlijkheid in augustus gereleased en de rest van 2018 zal gebruikt worden om Gutenberg verder uit te rollen.

Gutenberg is de vervanger van de huidige content editor die al jarenlang min of meer hetzelfde functioneert. Het belangrijkste verschil met de huidige content editor is dat gebruikers eenvoudig nieuwe blokken kunnen toevoegen, verslepen en weer kunnen verwijderen.

WordPress oprichter Matt Mullenweg zei op WordCamp dat WordPress dankzij Gutenberg veel interactiever wordt en dat iedere gebruiker plezier gaat beleven aan Gutenberg. Ontwerpers krijgen dankzij de nieuwe editor meer vrijheid, terwijl ontwikkelaars daar niet per definitie meer werk aan hebben. Bovendien wordt het voor onervaren WordPress gebruikers gemakkelijk om zelf pagina’s op te bouwen. Daarmee hoopt WordPress de strijd aan te kunnen met front-end editors zoals Wix en Jimbo. Als WordPress specialist juichen we dit natuurlijk van harte toe!

Toegankelijke websites voor iedereen

We maken met z’n allen dankbaar gebruik van het internet. Vrijwel alle Nederlanders zoeken naar vakanties, kopen kleding en bekijken het nieuws online. Alle Nederlanders. Dat betekent dus ook mensen die een beperking hebben. Denk bijvoorbeeld aan mensen met slecht zicht, dyslexie, motorische problemen, epilepsie en kleurenblindheid.

Bij het ontwerp en de ontwikkeling van websites wordt nog te vaak voorbij gegaan aan deze (grote) groep internetgebruikers. Op WordCamp Europe besteedden veel sprekers daarom aandacht aan het gebruiksgemak van deze groep. De sprekers benadrukten dat het met name belangrijk is om vanaf het begin van een project rekening te houden met de ‘kwetsbare internetgebruiker’. Bespreek bij de aanvang van een traject de doelgroep van de klant en benadruk het belang om een website te realiseren waar de hele doelgroep mee geholpen is.

De ontwerpfase hoeft hierdoor niet per se veel extra te kosten. Er zijn een aantal belangrijke aspecten waar de ontwerper rekening mee moet houden bij het maken van een webdesign. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De functies van CTA’s benadrukken door verschillende kleuren, maar ook door verschillende vormen;
  • Zorg voor genoeg contrast tussen verschillende elementen;
  • Overdrijf het contrast niet te veel om niet te veel prikkels af te geven;
  • Maak gebruik van duidelijk fonts.

Concreet houdt het dus in dat de ontwerper moet beseffen dat het ontwerp altijd in dienst staat van de functionaliteit.

SEO tijdens en na de ontwikkeling

DoubleWeb heeft als bureau de missie om meetbaar meer klanten te realiseren door maximale merkbeleving en online presence. Dit houdt ook in dat de websites die we ontwikkelen, goed moeten kunnen scoren in de zoekmachine. Op WordCamp werd er in verschillende sessies aandacht besteed aan de vindbaarheid van websites in ‘s werelds belangrijkste zoekmachine: Google.

Tijdens de ontwikkeling

Joost de Valk van de bekende WordPress plugin Yoast, benadrukte in zijn sessie het belang van snelle en veilige websites voor een goede indexering in Google. Het is algemeen bekend dat Google veel waarde hecht aan de gebruikerservaring op de website. Snelheid is hier een belangrijke factor in. Een goede gebruikerservaring gaat verder hand in hand met compatibiliteit. Dit betekent dat de functionaliteiten van de website moeten werken op alle apparaten en op de meest recente browsers.

Verder benadrukte Joost het belang van het aanbrengen van redirects als de URL-structuur van de nieuwe website anders is dan die van de oude website. Het niet aanbrengen van redirects is nog steeds een van de meest gemaakte fouten bij de livegang van een website en zorgt per definitie voor schade aan de vindbaarheid.

Intern linken

Bij het toevoegen van (tekstuele) content aan een nieuwe of bestaande website, is het belangrijk om aandacht te geven aan de interne linkstructuur. Interne links dragen bij aan:

  1. Het gebruiksgemak voor gebruikers omdat er met één druk op de knop genavigeerd kan worden naar een relevante pagina;
  2. De leesbaarheid voor Google;
  3. Voorkomt interne concurrentie tussen pagina’s.

Bij het aanbrengen van interne links is het vooral belangrijk om jezelf in de positie van de gebruiker te zetten. Vraag je bij iedere link af of de link bijdraagt aan het gebruiksgemak. Als dat zo is, dan volgen de twee andere doelen bijna vanzelf. Mocht je vervolgens zien dat er toch nog interne concurrentie is tussen de pagina’s, dan zou je nog wat accenten kunnen verleggen.

Nog snellere websites door caching

Website bezoekers zijn erg ongeduldig. Een trage website zorgt ervoor dat mensen vroegtijdig de website verlaten. Caching is een manier om de laadtijd van websites te verminderen door de data dichterbij de eindgebruiker op te slaan.

Zonder het gebruik van cache wordt er op het moment dat de bezoeker de website link in Google aanklikt een verzoek gestuurd naar de server waar je website gehost wordt. Op deze server worden vervolgens handelingen verricht die in code zijn geschreven. Des te groter de website des te meer handelingen er verricht moeten worden om de website te tonen.

Indien er gebruik gemaakt wordt van cache en de bezoeker is al een keer op de website geweest dan kan deze vrijwel gelijk ingeladen worden omdat de website nog een opgeslagen versie heeft. Deze manier van caching noemen we browsercaching. Naast browsercaching zijn er meerdere soorten caching om de website te verbeteren. Deze caching gebeurt aan de kant van de server (bij je hostingpartij).

Na het aanbrengen van wijzigingen aan de website kan het zo zijn dat deze niet direct zichtbaar zijn bij de bezoekers. Dit komt dan omdat er nog een opgeslagen versie getoond wordt. WordPress websites die wij ontwikkelen beschikken over de mogelijkheid om de servercache te legen. Browsercache kan echter alleen aan de kant van de bezoeker geleegd worden. Ondanks dit nadeel is het een belangrijke factor voor een snelle website.

AMP, de toekomst van mobiele websites?

Websites worden steeds vaker op een mobiele telefoon bekeken. Momenteel zijn veel websites echter schrikbarend langzaam op een mobiele telefoon. 75% van de mobiele websites wereldwijd hebben 10+ seconde nodig om te laden. Daardoor haken veel bezoekers af. 53% van de bezoekers vertrekt als de website niet binnen 3 seconden is geladen en elke seconde laadtijd verminderd de conversie met 7%, aldus Alberto Medina van Google.

Google heeft een oplossing bedacht voor dit probleem genaamd Accelerated Mobile Pages (AMP). AMP is een methode om websites te bouwen met zo min mogelijk resources en vaste richtlijnen. Door de richtlijnen en het minimaal houden van de resources kan een website razendsnel geladen worden. Hoewel AMP momenteel nog in de kinderschoenen staat is er al veel mogelijk en blijft de methode verbeteren. Websites met AMP zullen hoger scoren in Google, gezien de laadtijd op mobiel erg kort is.

WordPress in 2019

Veel innovatie binnen WordPress zal in 2019 draaien om de eerder genoemde Gutenberg. Naast Gutenberg zien we dat WordPress niet meer als product wordt gezien maar als tool om een doel te behalen. Deze manier van denken gebruiken wij bij DoubleWeb al een langere tijd. Wij zijn van mening dat wij geen product afleveren maar een dienst waarmee een bepaald doel behaald kan worden. In de toekomst zal dit steeds meer gebeuren.

WordPress is razend populair. De verwachting is dat Gutenberg ervoor zal zorgen dat WordPress zijn marktpositie kan behouden en misschien zelfs verder kan uitbreiden. Momenteel worden 31% van alle websites beheerd met WordPress als Content Management Systeem (CMS). Van alle websites die gebruik maken van een CMS heeft WordPress een aandeel van 60% zoals vermeld op w3techs.com.

Onze WordCamp ervaring in beelden

Nog vragen aan de hand van dit artikel? Neem dan contact met ons op! Contact