Druk op de tip om direct naar de tip te navigeren.
Tip 1: Plaats nieuwe content
Tip 2: Denk na over afbeeldingen
Tip 3: Let op het formaat van afbeeldingen
Tip 4: Zorg voor een duidelijke menustructuur
Tip 5: Houd formulieren simpel
Tip 6: Stimuleer actie (call-to-action)
Tip 7: Houd de website veilig
Tip 8: Draai automatische back-ups
Tip 9: Zorg voor betrouwbare en snelle hosting
De content op je website is je interactie met je bezoekers, je klanten en de zoekmachines. Een website waarop geen nieuwe content geplaatst wordt, is voor terugkerende bezoekers minder interessant dan een website met regelmatig nieuwe content. Ook zoekmachines houden van nieuwe content. Zodra je nieuwe content publiceert, pakken de zoekmachines dit op. Je zal hierdoor betere resultaten behalen in zoekmachines. Goede soorten van nieuwe content zijn bijvoorbeeld blogberichten, nieuwsberichten of projecten.
Schrijf je content nooit specifiek voor de zoekmachines. De algoritmes van de zoekmachines zijn inmiddels zo intelligent dat ze daar doorheen prikken. Plaats bijvoorbeeld niet onnodig vaak een bepaalde zoekterm in de tekst. Het is belangrijk dat de tekst goed leesbaar is en aansluit bij de doelgroep. De meerwaarde van de tekst voor de lezer zal de score in de zoekmachine vanzelf verbeteren.
Afbeeldingen bepalen vaak voor een groot deel het uiterlijk van een website. Denk daarom goed na over het soort foto’s dat je op je website wilt gebruiken. Zorg dat de foto’s bijdragen aan de sfeer die je met de website wilt oproepen. Gebruik bij voorkeur foto’s van je eigen organisatie om bezoekers een impressie van de organisatie te geven. Indien er geen foto’s van je organisatie beschikbaar zijn, is het mogelijk om afbeeldingen aan te schaffen via beeldbanken op internet. We noemen dit stockfoto’s.
Zorg bij het plaatsen van afbeeldingen dat de afbeelding een alternatieve tekst heeft. Deze tekst wordt getoond indien de afbeelding niet ingeladen kan worden. Ook kunnen de zoekmachines uit de alternatieve tekst afleiden wat er op de afbeelding staat. WordPress biedt de mogelijkheid om aan elke afbeelding een alternatieve tekst tekst mee te geven. Deze optie vind je in de vorm van het veld ‘alternatieve tekst’ dat je ziet als je een media-item aanpast.
Kies niet voor ‘‘Amerikaanse”, overdreven stockfoto’s die geheel perfect zijn. Dit soort foto’s schrikt de bezoeker eerder af dan dat de sfeer van de website verbeterd wordt.
Merk je dat je website traag aan het worden is nu je, op ons advies, regelmatig nieuwe content plaatst? Grote kans dat dit wordt veroorzaakt door (te) grote afbeeldingen. Bij het plaatsen van foto’s is het van belang om deze in het juiste formaat te plaatsen. Als een foto 4MB is, zal het paginaformaat ook toenemen met 4MB, wat de laadtijd niet ten goede komt. Maatwerk WordPress websites van DoubleWeb snijden foto’s automatisch zo bij dat ze nooit in volledige grootte ingeladen worden.
Zorg daarnaast dat afbeeldingen de juiste bestandsextensie hebben. Voor een afbeelding met een doorzichtige achtergrond is dit .png, voor een bewegende afbeelding .gif en in de meeste andere gevallen zal .jpg voldoen. Een JPG neemt minder ruimte in beslag dan een PNG. Zorg er dus voor dat foto’s de JPG-extensie hebben en geen PNG-extensie.
Upload foto’s die je hebt gemaakt met een camera (of telefoon) nooit direct op de website. Camera’s maken tegenwoordig fantastisch scherpe foto’s. Dit heeft natuurlijk veel voordelen, maar brengt op het web onnodige risico’s met zich mee. De foto’s zijn enorm groot en dit kost veel laadtijd. Ook indien de website de foto’s automatisch bijsnijdt, is het gebruik van onaangepaste foto’s af te raden. De grote foto’s komen namelijk wel op de server te staan en de kosten voor de hosting zullen hierdoor snel stijgen.
Het menu op je website is hetzelfde als de bewegwijzering op de weg. Zonder een goede menustructuur zijn bepaalde plaatsen niet (goed) te vinden voor zowel de bezoeker als de zoekmachine. Plaats de belangrijkste pagina’s van de website daarom in het hoofdmenu, zodat de bezoeker direct naar deze pagina’s kan navigeren. Een overzichtelijk hoofdmenu heeft bij voorkeur maximaal 7 menu-items, het liefst minder. Indien er meer dan 7 pagina’s zijn, kun je gebruikmaken van een submenu of secondary menu. Een submenu wordt zichtbaar als een bezoeker de muis op een hoofdmenu-item plaatst. Een secondary menu is een extra menu dat op een andere positie staat.
Naast een overzichtelijk hoofdmenu is het ook te adviseren om pagina’s aan elkaar te verbinden, zodat een bezoeker aan de hand wordt genomen en zo door de website wordt geleid. Pagina’s verbinden kan middels interne links op een pagina. Zo kan je op een pagina van een specifieke dienst doorverwijzen naar een andere dienst die wellicht interessant is voor de bezoeker. Ook de zoekmachines zien de interne links. Pagina’s waar regelmatig naar wordt verwezen, scoren doorgaans hoger in de zoekmachines.
In WordPress kan je makkelijk een link aanbrengen in een tekst door het icoontje met een aaneengesloten ketting aan te klikken.
Voeg in een tekst geen links toe met een algemene ankertekst als ‘Klik hier’ of ‘Meer informatie’. Dit heeft een negatieve invloed op de leesbaarheid van de tekst. Kies altijd voor een betekenisvolle tekst als ankertekst. Een betekenisvolle tekst houdt vaak verband met de titel van de pagina waar je naar linkt. Als je bijvoorbeeld, zoals hierboven beschreven, van de ene dienstenpagina naar de andere wilt linken, kan je dit op de volgende manier doen: ‘Naast snelheidoptimalisatie biedt DoubleWeb ook WordPress ontwikkeling aan’. Linkjes onderaan een pagina of blok kunnen wel de ankertekt ‘Meer informatie’ of ‘Lees meer’ bevatten.
Met een formulier kan de bezoeker contact opnemen, en dit is dus een belangrijk onderdeel van je website. Maak de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk en zorg voor duidelijke en simpele formulieren. Nadat een formulier is ingevuld, neem je vaak nog contact op met de bezoeker, en dit is pas het moment om diepgaandere vragen te stellen. De eerste stap is op dit moment al gezet.
Indien je gebruikmaakt van formulieren op je website (of een willekeurige andere methode om persoonsgegevens te ontvangen), is het verplicht om in een privacyverklaring aan te geven hoe je omgaat met de persoonsgegevens en welke rechten de bezoeker heeft. Je mag de gegevens ook alleen gebruiken voor het doel waarvoor de persoon ze heeft verstrekt.
Het aanpassen van een formulier is afhankelijk van de plug-in die je gebruikt om de formulieren te maken. DoubleWeb gebruikt voor al zijn websites Gravity Forms. In het geval van Gravity Forms is het gemakkelijk om velden toe te voegen en te verwijderen bij de formulierinstellingen.
Gebruik geen uitgebreide formulieren met veel velden en vragen. Veel bezoekers nemen niet de moeite om het geheel in te vullen, tenzij hier iets tegenover staat. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een prijscalculatieformulier: als de bezoeker hierin meer informatie geeft, krijg hij hiervoor vaak een gerichtere prijs. Heb je veel informatie nodig van de bezoeker? Kijk dan of je het formulier kan verdelen in verschillende stappen. De bezoeker heeft in latere stappen minder snel de neiging om uit te stappen omdat het dan zonde van de tijd is geweest om de eerdere stappen in te vullen.
Gebruik de gegevens die een gebruiker instuurt enkel voor het doel waarvoor de persoon deze heeft ingestuurd. Schrijf een gebruiker bijvoorbeeld niet in voor de nieuwsbrief als hij een contactformulier heeft ingevuld; dit is tegen de GDPR-wetgeving.
Als het goed is heb je, voordat je je website ging bouwen, een digitale strategie uitgedacht om je doel helder voor ogen te hebben. Op een website kan je je bezoekers sturen richting het doel dat je wilt bereiken. Voor een bedrijfswebsite is een contactaanvraag vaak de gewenste conversie. Je kunt mensen sturen richting de contactpagina door een opvallende knop te plaatsen. Indien dit de gewenste conversie is van de gehele website, is het belangrijk om de bezoeker vanaf elke pagina van de website naar de contactpagina te leiden. Om een hogere conversiepercentage te realiseren is conversie optimalisatie mogelijk.
Afhankelijk van hoe je website is gebouwd, kun je met WordPress knoppen plaatsen. Over het algemeen heeft elke (moderne) website deze mogelijkheid. Indien dit niet het geval is, dan adviseren we je om deze optie te laten ontwikkelen.
Beheer nooit een website zonder eerst een strategie of doel te formuleren. Een website anno 2018 is meer dan alleen een online visitekaartje: het is een marketingtool om je gewenste doel te bereiken. Zonder duidelijke richting of doel is de tijd die je erin stopt minder efficiënt.
Je website is een belangrijk onderdeel van je online strategie. Het is erg zonde als je website fouten weergeeft of offline komt te staan doordat hij niet goed beveiligd is en hierdoor gehackt is. Zorg er dan ook voor dat de website veilig is en blijft.
WordPress is een softwarepakket dat regelmatig updates beschikbaar stelt. De meeste updates worden uitgebracht om veiligheidslekken te dichten. Voer deze updates dus het liefst zo snel mogelijk na het uitbrengen uit. Naast standaard WordPress zal de website ook gebruikmaken van plug-ins die de website met meer functionaliteiten verrijkt. Ook voor plug-ins worden updates beschikbaar gesteld die uitgevoerd moeten worden om de website veilig te houden.
Een SSL-certificaat (HTTPS-verbinding) zien we bij DoubleWeb tegenwoordig als vereiste voor een website. Een HTTPS-verbinding is een versleutelde verbinding, in tegenstelling tot een HTTP-verbinding. Google Chrome geeft een website ook aan als ‘Niet veilig’ indien de website geen geldig SSL-certificaat gebruikt.
Installeer niet willekeurig elke plug-in die je tegenkomt. Plugins die niet goed onderhouden worden, kunnen een veiligheidsrisico zijn. Kijk bij het installeren van plug-ins altijd of er recent een update is geweest en bekijk de reviewscore van de plug-in. Daarnaast vertraagt het je website als je veel plug-ins toevoegt. Probeer het gebruik van plug-ins dus te minimaliseren.
Er kan altijd iets gebeuren waardoor de website fouten vertoont of offline komt te staan. Indien je laatste back-up van maanden geleden is, zal je dan veel data kwijt zijn bij het terugzetten van de back-up, wat erg frustrerend is! Zorg ervoor dat er regelmatig automatische back-ups van je hele website worden gemaakt, zodat je altijd een recente back-up terug kan zetten indien nodig.
Voer geen updates uit zonder recente back-up. Een update kan zorgen voor conflicten met WordPress of met één van je plugins. Indien je een back-up hebt, kan deze makkelijk teruggezet worden om vervolgens uit te zoeken wat het conflict veroorzaakt.
Hosting: je hebt het in verschillende soorten en maten. Wat is betrouwbare en snelle hosting en wat kost dit? Hier is geen direct antwoord op te geven. Als je een hostingpakket afneemt bij grote partijen, kom je vaak terecht op een server met vele andere websites. We noemen dit ook wel shared hosting. Op een shared hosting kan het voorkomen dat de server traag reageert omdat deze overbelast wordt doordat andere websites veel data gebruiken. De laadtijd van je website wordt hierdoor aanzienlijk vergroot. Er zijn partijen waarbij dit risico erg laag is, maar hier betaal je vaak ook voor.
Een eigen VPS-server is vaak een goede optie voor een grotere website die veel bezoekers trekt. Hierdoor worden de resources niet over meerdere websites gedeeld, maar staat de gehele server ter beschikking voor jouw website.
Kies niet voor het goedkoopste hostingpakket. Wat betreft hosting is goedkoop vaak duurkoop. Je website komt vaker offline te staan of is vaak erg traag, wat in essentie meer geld kost dan de prijs die je betaalt voor goede hosting.