Impressie of in het Engels ‘impression’ staat in termen van online marketing voor het aantal keer dat een element is weergegeven in de browser. Dit kan bijvoorbeeld duiden op het aantal keer dat een banner is weergegeven op een website. Het betreft een meetpunt dat naast kliks, doorklikken en positie etc. kan worden gebruikt om de effectiviteit van een reclame campagne te meten. Wat is een impressie en hoe kun je gratis adverteren?
Impressie staat letterlijk voor indruk. Als het gaat om online acties en interacties gaat het om een weergave zonder verdere interactie. Zo kan een banner verschijnen bij het bezoeken van een een pagina. Zolang er niet op wordt geklikt is er sprake van een impressie, als er wel op wordt geklikt zal dit als een klik worden geregistreerd. Door het aantal kliks te delen op het aantal impressies komt er een doorklik-ratio als uitkomst, dit staat voor het aantal personen dat een interactief element heeft gezien en vervolgens op dit element heeft geklikt. Denk aan een banner of een koppeling in de Google zoekresultaten
Google maakt gebruik van een PPC model wat staat voor Pay Per Click. De adverteerder betaalt alleen als er daadwerkelijk geklikt wordt op de advertentie. Bij CPI ofwel Cost Per Impression worden kosten berekend op basis van het aantal impressies. Meestal wordt CPM ofwel Cost Per Mille berekend wat staat voor een 1000-tal weergaven omdat een enkele impressie niet veel zoden aan de dijk zet.
Als iemand in Google adverteert maar er nooit geklikt wordt dan is de advertentie zichtbaar en kan het indirect wel effect hebben. Deze zichtbaarheid is in principe dus gratis adverteren. Dit is mede een reden waarom Google zelf bepaalt welke adverteerder de bieding wint. Er wordt slechts geld verdiend aan de zoekmachine als er geklikt wordt, impressies zijn niet voldoende. De advertenties moeten daarom relevant zijn voor de gebruiker.