Wat is een hyperlink?

Een hyperlink wordt doorgaans simpelweg ‘link’ genoemd. Het is een verwijzing naar informatie die via een klik op de muis of een tik op het scherm bezocht kan worden. De koppelingen kunnen naar een document leiden, een video of naar volledige webpagina’s waarin diverse soorten media aanwezig zijn. Wat is een hyperlink en hoe kun je deze koppelingen maken?

Wat is een hyperlink?

Het gebruik van hyperlinks is van groot belang voor het World Wide Web. Door koppelingen te maken naar andere pagina’s kun je het internet rondklikken op zoek naar relevante informatie. De website “Clickhole” is een parodie op de gewoonte van oneindig doorklikken omdat er steeds weer nieuwe informatie beschikbaar komt. Er zijn verschillende soorten koppelingen mogelijk:

  • Inline links verwijzen naar pagina’s op hetzelfde domein. Dit maakt navigatie naar gerelateerde pagina’s eenvoudiger. Het is ook een manier om bezoekers langer op de website te houden.
  • Anchor links verwijzen naar een specifiek deel van content. Denk aan een wereldkaart met een koppeling naar specifieke informatie per land. Door gebruik te maken van niet-zichtbare koppelingen verstoren de links de indeling of grafische weergave niet.
  • Backlinks zijn koppelingen vanaf andere websites die mede van belang zijn voor zoekmachine optimalisatie.
  • Fat links zijn hyperlinks die naar verschillende bestemmingen leiden. Deze koppelingen worden ook wel ‘one too many’ of ‘extended links’ genoemd.

Hoe maak je een hyperlink?

Er zijn twee elementen die van belang zijn bij het maken van een koppeling. De hyperlink code, dat is de directe link waar de koppeling naar toe verwijst, en de tekstweergave van de koppeling. Het is mogelijk om de URL ook als weergave te gebruiken, maar dit komt de leesbaarheid niet altijd ten goede. Daarnaast worden alternatieve teksten ook gebruikt voor zoekmachine optimalisatie. In plaats van ‘klik hier’ met een gekoppelde hyperlink wordt er gekozen voor een meer beschrijvende term. Standaard hyperlink code start met de tag <A gevolgd door de verwijzing href=“https://bestemming.com” en een > die het einde van de tag aangeeft. Standaard hyperlinks worden doorgaans in blauw aangegeven met een onderlijning en zullen verkleuren naar paars na een bezoek aan die pagina.

DoubleSmart: Onze partner in online marketing

Wij geloven in specialisme. Daarom worden de online marketing activiteiten uitgevoerd door ons zusterbedrijf DoubleSmart: Resultaatgerichte online marketing. Ga naar de website

Close