Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Een contentkalender is een overzicht van publicaties die op een chronologische tijdlijn zijn geplaatst. Een andere term is ‘redactionele kalender’. Hoewel het al lange tijd gebruikt wordt voor redactionele doeleinden is het tevens een veel voorkomende methode om promotionele activiteiten en campagnes te plannen. Hoe werkt een contentkalender en waarom zou je een kalender maken voor content publicatie?

Wat is een contentkalender?

Mensen houden van verrassingen maar ook van structuur en voorspelbaarheid. Om consumenten tevreden te stellen moet er een delicate balans bestaan tussen tegenstrijdige verwachtingen. Daarnaast geldt voor zowel mensen als computer algoritmen dat er een behoefte bestaat aan nieuwe informatie. Met een contentkalender kun je plannen wanneer nieuwe content gepubliceerd wordt en vooral ook waarom precies die specifieke content.

Waarom zou je een contentkalender maken? Hier zijn 4 redenen:

  • Om ervoor te zorgen dat consumenten niet overspoeld worden met informatie. Dit kan leiden tot aversie en irritatie.
  • Om de merknaam of de band met klanten te onderstrepen en versterken. Zichtbaarheid zorgt voor binding en herkenning.
  • Om budget voor marketing en promotie zo efficiënt mogelijk in te zetten en momentum te behouden.
  • Om klanten te activeren of re-activeren. Contentkalenders kunnen tot op het individu worden ingericht.

Als er meer afdelingen of externe organisaties content productie verzorgen dan is het van belang om dit binnen een (gezamenlijke) contentkalender te organiseren.

Content betekent ook tevreden

Hoe werkt een contentkalender? Dit is afhankelijk van de toepassing en de doelstellingen. Het kan zo eenvoudig zijn als blog artikelen in een schema plaatsen. Hierbij kan rekening worden gehouden met speciale feestdagen, seizoenen of andere momenten. Het is mogelijk om voor iedere klant een eigen kalender te bepalen, dit proces kan geautomatiseerd worden. Zo kan bij aankoop van een maandvoorraad toiletpapier na 3 weken een bericht worden gestuurd met de vraag of de voorraad bijna op is. Zo kan de klant gereactiveerd worden. Het is bij dit soort marketing van belang dat de klant het als behulpzaam ervaart en niet als dwingend.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z