Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Wat is double opt in?

Double opt in of dubbele opt-in is een online marketing term waarbij iemand die zich inschrijft op bijvoorbeeld een nieuwsbrief moet bevestigen om daadwerkelijk de opgevraagde gegevens te ontvangen. Het doel hiervan is om de ontvanger niet onnodig lastig te vallen en voor de verzender is het een verificatie van het mailadres wat voor promotionele activiteiten van nut kan zijn. Wat is de betekenis van double opt in en werkt deze verificatie methode in de praktijk?

Definitie double opt in

Hoewel de regels voor spam strenger zijn geworden worden er nog steeds veel ongewenste berichten verzonden. Bij een double opt in moet de ontvanger niet alleen kenbaar maken berichten te willen ontvangen, deze persoon zal ook moeten bevestigen dat de initiële aanvraag juist was door op een tweede link te klikken. De betekenis van double opt in mag dan eenduidig zijn, de redenen om deze methode te gebruiken verschillen bij een consument of organisatie:

1. Double opt in voor consumenten
Het is mogelijk dat iemand een e-mailadres van een ander persoon invoert en zo andere mensen opscheept met ongevraagde berichten. Door de ontvanger van het eerste bericht te verzoeken om een vervolgactie te ondernemen weet de aanbieder zeker dat de mails gewenst zijn en gelezen worden.

2. Double opt in voor organisaties
Er worden vaak fictieve adressen ingevoerd om content te bekijken of downloaden. Door een controle uit te voeren op het mailadres weet de aanbieder dat de ontvanger daadwerkelijk interesse heeft in het aanbod. Zo kan de mailinglijst gevuld worden met waardevolle leads.

Kijk in de ongewenste berichten

De meeste e-mail programma’s zijn voorzien van een spamfilter, hier kunnen ook mails in terechtkomen die wel degelijk gewenst zijn. Door een double opt in te gebruiken weet de verzender dat het eerste bericht ontvangen is. Als mails vaak in de map met ongewenste berichten terechtkomen, dan kan de aanbieder als tip geven in de spam map te kijken als er geen mail wordt ontvangen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z