Gratis adviesgesprek
Voorkom fouten in je nieuwe website en ontdek welke omzet je nu laat liggen.

Reactie binnen 1 werkdag
Analyse van jouw huidige website
Gratis advies van een echte specialist

Promotiemateriaal is een verzamelnaam voor producten die gebruikt worden om een merk, product of dienst te promoten. Dit kunnen zowel fysieke producten zijn zoals posters, stickers, petten, pennen etc. maar ook digitale producten zoals computerspellen, AR-filters en andere zaken. Wat is Promotiemateriaal en hoe kunnen digitale materialen gekoppeld worden aan fysieke producten?

Wat is Promotiemateriaal?

Een goed product verkoopt zichzelf. Dat klinkt mooi, maar de klant zal eerst op de hoogte moeten zijn dat een product bestaat. Promotiemateriaal helpt een merk, product of dienst meer zichtbaarheid te geven. Daarbij zijn er de standaard Promotiematerialen zoals:

  • In-store zoals posters, branded schappen, kartonnen staanders.
  • Audio- of video producties die op schermen worden weergegeven op locaties waar klanten komen.
  • Weggevertjes zoals flyers, folders, stickers.
  • Producten zoals tassen met opdruk, T-shirts, paraplu’s en andere materialen.

Er is sprake van een “Tie-In” wanneer twee of meer bedrijven samenwerken om een ander product te promoten. Denk aan een Happy Meal met een poppetje van de laatste Toy Story film. McDonald’s en Disney werken in dit geval samen, en profiteren beide van deze samenwerking.

Combinatie van fysiek en digitaal

De betekenis van Promotiemateriaal is niet alleen van toepassing op fysieke producten, het kunnen ook digitale materialen zijn. Een voorbeeld van integratie is een cut-out kartonnen bord in de winkel van een nieuwe Star Wars film. Een centraal karakter staat levensgroot in de winkel. Door deze cut-out te bekijken via een promotionele app zal het object ‘tot leven komen’ op het scherm middels Augmented Reality. Een meer eenvoudige vorm van dit soort integratie is een QR code die na scannen een website opent op een smartphone.

Betaalde promotie

Bij intellectuele eigendommen met een enthousiaste groep volgers kunnen Promotiematerialen ook tegen betaling verspreid worden. Denk aan T-shirts met opdruk van een favoriet filmkarakter. De klanten worden op deze wijze ingezet als merkambassadeurs. George Lucas zag af van commissie op de winst van Star Wars films op voorwaarde dat hij alle merchandising rechten zou krijgen.

Enkele van onze klanten

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z